محمد عسکری؛ غلامحسین شاهقلی؛ یوسف عباسپور گیلانده
چکیده
در این تحقیق، نیروهای مقاوم افقی، عمودی و جانبی وارد بر زیرشکن کجساق در حالتهای تک شاخه و دو شاخه در چهار سرعت پیشروی 8/1، 3/2، 9/2 و 5/3 کیلومتر بر ساعت و در عمق ثابت40 سانتیمتر بررسی شد. آزمایشهای مزرعهای بر پایۀ طرح بلوکهای کاملاً تصادفی با چهار تکرار اجرا گردید. نیروهای افقی، عمودی و جانبی در هر آزمایش اندازهگیری و ثبت ...
بیشتر
در این تحقیق، نیروهای مقاوم افقی، عمودی و جانبی وارد بر زیرشکن کجساق در حالتهای تک شاخه و دو شاخه در چهار سرعت پیشروی 8/1، 3/2، 9/2 و 5/3 کیلومتر بر ساعت و در عمق ثابت40 سانتیمتر بررسی شد. آزمایشهای مزرعهای بر پایۀ طرح بلوکهای کاملاً تصادفی با چهار تکرار اجرا گردید. نیروهای افقی، عمودی و جانبی در هر آزمایش اندازهگیری و ثبت شدند. نتایج بررسیها نشان میدهد که با افزایش سرعت پیشروی از 8/1 به 5/3 کیلومتر برساعت، نیروهای مقاوم افقی، عمودی و جانبی به ترتیب در حالت تک شاخه به میزان 14، 5/3 و 1 درصد و در حالت دو شاخه به میزان 13، 2/1 و 5/11 درصد افزایش مییابند. همچنین، با مقایسۀ این نیروها مشخص شد که نیروی مقاوم افقی حالت دو شاخه بیش از دو برابر حالت تک شاخه، نیروی مقاوم عمودی بیشتر از حالت تک شاخه اما نه دو برابر آن و نیروی مقاوم جانبی حالت دو شاخه بسیار کمتر از نیروی مقاوم جانبی حالت تک شاخه است. در حالت کلی، توصیه میشود که با استفاده از دو شاخۀ توأم کجساق به جای انواع تک شاخۀ آن، میزان نفوذ شاخهها را در خاک افزایش و نیروی جانبی را کاهش دهیم و تعادل جانبی مجموعه تراکتور- زیرشکن را بهبود بخشیم.
محمد عسکری؛ یوسف عباسپور گیلانده
چکیده
در این تحقیق، از سیستم استنتاج عصبی فازی (ANFIS) به منظور پیشبینی نیروهای وارد بر شاخه و مصرف سوخت تراکتور تحت شرایط کاری متفاوت حین عملیات زیرشکنی استفاده شد. نیروهای مقاوم افقی و عمودی وارد بر شاخههای زیرشکن و مصرف سوخت تراکتور تحت تأثیر متغیرهای مستقل شامل نوع شاخه (زیرشکن و پاراپلو)، عمق (30، 40 و50 سانتیمتر) و سرعت پیشروی (1/8، ...
بیشتر
در این تحقیق، از سیستم استنتاج عصبی فازی (ANFIS) به منظور پیشبینی نیروهای وارد بر شاخه و مصرف سوخت تراکتور تحت شرایط کاری متفاوت حین عملیات زیرشکنی استفاده شد. نیروهای مقاوم افقی و عمودی وارد بر شاخههای زیرشکن و مصرف سوخت تراکتور تحت تأثیر متغیرهای مستقل شامل نوع شاخه (زیرشکن و پاراپلو)، عمق (30، 40 و50 سانتیمتر) و سرعت پیشروی (1/8، 2/3، 2/9 و 3/5 کیلومتر بر ساعت) اندازه گیری شدند. از داده های مزرعه ای برای ایجاد مدل های رگرسیونی و انفیس به منظور پیش بینی پارامترهای تحت بررسی استفاده و نتایج دو سری مدل با یکدیگر مقایسه شد. نتایج بررسی های مزرعه ای نشان داد که همۀ متغیرهای مستقل اثر معنی داری بر پارامترهای تحت بررسی دارند. افزایش عمق خاکورزی و سرعت پیشروی به افزایش نیروهای مقاوم افقی و عمودی وارده و مصرف سوخت تراکتور انجامید. به علاوه، پاراپلو از نظر انرژی موردنیاز نسبت به زیرشکن، مقرون به صرفه تر بود. نتایج بخش انفیس نشان داد که در مورد نیروهای افقی، عمودی و مصرف سوخت، به ترتیب، توابع عضویت Gaussmf، Trimf و dsigmf با میانگین مربعات خطای 0/0156، 0/0231 و 0/0212 و ضریب همبستگی 0/999، 0/989 و 0/991، بهترین مدل ها برای پیش بینی هستند. مدل های انفیس نسبت به مدل های رگرسیونی دقت بالاتری دارند و با استفاده از سطوح شکل های خروجی در انفیس می توان خروجی مدل را برای یک ورودی خاص محاسبه کرد.
سجاد سبزی؛ یوسف عباسپور گیلانده؛ حسین جوادی کیا
چکیده
علف هرز بهدلیل رقابت با محصولات کشاورزی برایدستیابی به آب، مواد مغذی، نور خورشید و . . . باید از مزرعه حذف شود. روشهای مختلفی برای مبارزه با علفهای هرز وجود دارد مانند روشهای مکانیکی، دستی و استفاده از علفکشها که در میان کشاورزان، امروزه کاربرد علفکشها رایجتر است اما این کار بهدلیل استفادۀ یکسان در کل مزرعه، ...
بیشتر
علف هرز بهدلیل رقابت با محصولات کشاورزی برایدستیابی به آب، مواد مغذی، نور خورشید و . . . باید از مزرعه حذف شود. روشهای مختلفی برای مبارزه با علفهای هرز وجود دارد مانند روشهای مکانیکی، دستی و استفاده از علفکشها که در میان کشاورزان، امروزه کاربرد علفکشها رایجتر است اما این کار بهدلیل استفادۀ یکسان در کل مزرعه، به آلودگی زیست محیطی انجامیده است. در این مطالعه، یک سیستم ماشین بینایی مبتنی بر پردازش ویدئو بهمنظور شناسایی علفهرز چاودار از گیاه سیبزمینی جهت پاشش بهینۀ علفکش پیشنهاد شده است. پس از فیلمبرداری، پیشپردازش و قطعهبندی، 965 شیء شناسایی شد. از هر شیء، 14 خصوصیت استخراج شد. با استفاده از روش فراابتکاری هیبرید شبکۀ عصبی مصنوعی – الگوریتم ژنتیک از میان 14 خصوصیت استخراجی، 6 خصوصیت میانگین، ممان سوم، خودهمبستگی، همبستگی، عدم تشابه و آنتروپی بهعنوان خصوصیات موثر انتخاب شدند. کل دادهها به دو دسته تقسیم شدند: دادههای آموزش (70 درصد کل دادهها) و دادههای تست و اعتبارسنجی (30 درصد کل دادهها). با استفاده از طبقهبند هیبرید شبکۀ عصبی - مصنوعی – الگوریتم مبتنی بر جغرافیای زیستی، طبقهبندی انجام گرفت. با دو روش تحلیل ماتریس اغتشاش و بررسی نمودار ROC، عملکرد سیستم طبقهبند ارزیابی شد. سه معیار حساسیت، دقت و ویژگی با استفاده از ماتریس اغتشاش محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که میزان حساسیت، دقت و ویژگی سیستم طبقهبند بهترتیب بالای 99، 99 و 98 درصد است. میتوان نتیجه گرفت که امکان ساخت سیستم ماشین بینایی با هدف ذکر شده که بهصورت برخط کار میکند وجود خواهد داشت.
یوسف عباسپور گیلانده؛ فرشته حسن خانی قوام؛ غلامحسین شاهقلی
چکیده
طراحی و بومیسازی ادوات و ماشینهای کشاورزی نیاز به تعیین دقیق خواص فیزیکی و مکانیکی خاک از جمله ضریب اصطکاک خارجی آن دارد. در این تحقیق اثر سرعت لغزشی (در سه سطح 5/0، 5/2، و 5/3 سانتیمتر بر ثانیه) چهار قطعۀ لغزندۀ فولادی، چدنی، لاستیکی و تفلونی بر ضریب اصطکاک خارجی سه نوع خاک لومی، لومی شنی، و شنی لومی در پنج سطح رطوبت بررسی شد. برای ...
بیشتر
طراحی و بومیسازی ادوات و ماشینهای کشاورزی نیاز به تعیین دقیق خواص فیزیکی و مکانیکی خاک از جمله ضریب اصطکاک خارجی آن دارد. در این تحقیق اثر سرعت لغزشی (در سه سطح 5/0، 5/2، و 5/3 سانتیمتر بر ثانیه) چهار قطعۀ لغزندۀ فولادی، چدنی، لاستیکی و تفلونی بر ضریب اصطکاک خارجی سه نوع خاک لومی، لومی شنی، و شنی لومی در پنج سطح رطوبت بررسی شد. برای اندازهگیری ضریب اصطکاک خاک و فلز و چسبندگی، از یک سیستم اندازهگیری دقیق استفاده گردید. دادهها در قالب طرح فاکتوریل 5×4×3 و بر پایۀ طرح بلوک کامل تصادفی با استفاده از نرمافزار MSTATC تحلیل شدند. با توجه به تفاوت درصد رطوبت در فازهای مختلف اصطکاکی، چسبندگی و سیالی در خاکهای با بافت مختلف تجزیه و تحلیل آماری برای هر بافت خاک بهصورت جداگانه صورت گرفت و برای مطالعۀ اثر بافت از طرح عاملی آشیانهای استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که اثر سه سطح سرعت لغزشی بر مقادیر ضریب اصطکاک خارجی خاک در سطح احتمال 1 درصد معنیدار است. با افزایش سرعت لغزشی، ضریب اصطکاک خاک و فلز نیز روند افزایشی داشته است. نتایج تحقیق همچنین نشان میدهد که الگوی منحنیهای اصطکاک- مقدار رطوبت خاکها در سرعتهای لغزشی مورد آزمایش یکسان است. نتایج بهدست آمده از این تحقیق و مقادیر تعیین شدۀ پارامترهای چسبندگی و اصطکاک خارجی خاک، میتواند در طراحی ادوات کشاورزی، مدلسازی رابطه بین ماشین و خاک، محاسبۀ نیروی مقاومت کششی، و بررسی عملکرد و ساییدگی ادوات خاکورزی اهمیت اساسی داشته باشد.
صداقت فاضلی؛ یوسف عباسپور گیلانده؛ غلامحسین شاهقلی؛ ضرغام فاضل نیاری
چکیده
بازده کششی و مصرف سوخت ازجمله پارامترهای مهم درانجام عملیات کشاورزی و بهخصوص عملیات خاکورزیمیباشند که ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. لذا ضرورت بررسی عواملی که برمیزان بازده کششی و مصرف سوخت تراکتورهای مزرعهای تأثیرگذار هستند،اهمیت ویژهای دارد. ازجمله این عوامل میتوان به سرعت پیشروی تراکتور و عمق خاکورزی اشاره کرد.در ...
بیشتر
بازده کششی و مصرف سوخت ازجمله پارامترهای مهم درانجام عملیات کشاورزی و بهخصوص عملیات خاکورزیمیباشند که ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. لذا ضرورت بررسی عواملی که برمیزان بازده کششی و مصرف سوخت تراکتورهای مزرعهای تأثیرگذار هستند،اهمیت ویژهای دارد. ازجمله این عوامل میتوان به سرعت پیشروی تراکتور و عمق خاکورزی اشاره کرد.در این تحقیقبهمنظور مقایسه آماری مقادیر مقاومت کششی و مصرف سوخت سه نوع تیغه کولتیواتور (پنجه غازی مسطح، پنجه غازی و قلمی)،آزمایشهای مزرعهای در خاک شنی لومی در قالب آزمایش فاکتوریل بر پایه طرح بلوک کامل تصادفی و با سه تکرار، انجام گردید.اثر سرعت پیشروی در سه سطح ۳، ۵/۶ و ۹ کیلومتر بر ساعت و عمق کاری در دو سطح ۱۰ و ۲۰ سانتیمتر انتخاب گردید. در داخل هر کرت آزمایشی مقادیر مقاومت به کشش ادوات خاکورز، مصرف سوخت، شاخص مخروطی خاک، سطح گسیختگی خاک و درصد محتوای رطوبت خاک اندازهگیری شد. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که اثرات اصلی نوع تیغه، سرعت پیشروی و عمق کار بر روی مقاومت کششی و میزان مصرف سوخت در سطح احتمال ۱% معنیدار بود. با مقایسه مقاومت کششی و مصرف سوخت تیغهها در سرعتهای پیشروی متفاوت و در نظر داشتن بافت نسبتاً سبک خاک مزرعه،استفاده از تیغه پنجه غازی با بازوی خمیده در سرعت پیشروی سه کیلومتر بر ساعت، مناسبتر میباشد.
محمد عسکری؛ غلامحسین شاهقلی؛ یوسف عباسپور گیلانده؛ حسینعلی تاش شمس آبادی
چکیده
در این تحقیق، مقاومت کششی مورد نیاز، سطح مقطع شیار ایجاد شده، مقاومت کششی ویژه، مصرف سوخت تراکتور، لغزش، قدرت مالبندی، بازده کششی و بازده کل انرژی به هنگام زیرشکنی بررسی شده است. اثر سرعت پیشروی در چهار سطح 8/1، 3/2، 9/2 و 5/3 کیلومتر بر ساعت و عمق خاکورزی در دو سطح 40 و 50 سانتیمتر بر پایۀ طرح بلوکهای کاملاً تصادفی روی پارامترهای ...
بیشتر
در این تحقیق، مقاومت کششی مورد نیاز، سطح مقطع شیار ایجاد شده، مقاومت کششی ویژه، مصرف سوخت تراکتور، لغزش، قدرت مالبندی، بازده کششی و بازده کل انرژی به هنگام زیرشکنی بررسی شده است. اثر سرعت پیشروی در چهار سطح 8/1، 3/2، 9/2 و 5/3 کیلومتر بر ساعت و عمق خاکورزی در دو سطح 40 و 50 سانتیمتر بر پایۀ طرح بلوکهای کاملاً تصادفی روی پارامترهای فوق مطالعه و این نتیجه به دست آمد که سرعت پیشروی وقتی افزایش یابد، مقاومت کششی، مقاومت کششی ویژه، مصرف سوخت، لغزش، قدرت مالبندی و بازده کل انرژی به ترتیب و به طور میانگین به میزان 7، 4/15، 10، 9/2، 3/108 و 6 درصد افزایش اما سطح مقطع شیار و بازده کششی به میزان 2/7 و 10 درصد کاهش مییابد. با افزایش عمق خاکورزی از 40 به 50 سانتیمتر، مقاومت کششی مورد نیاز، سطح مقطع شیار، مصرف سوخت، لغزش و قدرت مالبندی به ترتیب حدود 3/21، 6/25، 6/39، 8/2 و 4/21 درصد افزایش اما مقاومت کششی ویژه، بازده کششی و بازده کل انرژی به ترتیب حدود 4/3، 7/6 و 4/1 درصد کاهش می یابد. مناسبترین تیمار برای صرفه جویی در مصرف انرژی، عمق خاکورزی 40 سانتیمتر و سرعت 9/2 کیلومتر بر ساعت است.