عبدالمجید معین فر؛ غلامحسین شاهقلی؛ یوسف عباسپور گیلانده؛ ترحم مصری گندشمین
چکیده
استفاده از تراکتورهای چهارچرخ محرک و چرخ عقب محرک در عملیات کشاورزی رایج است. برای بررسی اثر نوع سیستم حرکتی بر تراکم خاک و لغزش چرخهای محرک، آزمایشهایی مزرعهای در خاک لومی و در قالب طرح کامل تصادفی با سه تکرار اجرا شد. تیمارها شامل سطوح مختلف سرعت (26/1، 96/3 و 78/6 کیلومتر بر ساعت)، فشار باد تایر (170، 200 و 230 کیلوپاسکال)، وزنۀ بالاست ...
بیشتر
استفاده از تراکتورهای چهارچرخ محرک و چرخ عقب محرک در عملیات کشاورزی رایج است. برای بررسی اثر نوع سیستم حرکتی بر تراکم خاک و لغزش چرخهای محرک، آزمایشهایی مزرعهای در خاک لومی و در قالب طرح کامل تصادفی با سه تکرار اجرا شد. تیمارها شامل سطوح مختلف سرعت (26/1، 96/3 و 78/6 کیلومتر بر ساعت)، فشار باد تایر (170، 200 و 230 کیلوپاسکال)، وزنۀ بالاست (0، 150 و 300 کیلوگرم)، سیستمهای حرکت تراکتور (دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب و جفت دیفرانسیل) و عمق (10، 20، 30 و 40 سانتیمتر) بودند. جرم مخصوص ظاهری خاک به عنوان شاخصی از تراکم خاک در عمقهای مختلف و لغزش چرخهای محرک نیز در شرایط مختلف اندازهگیری شد. در این آزمایشها از تراکتور چهارچرخ محرک گلدونی 240 استفاده شد. آزمایشها در شرایط کنترل شده در کانالی به طول 3 متر ، عرض و عمق 1 و 6/0 متر اجرا شد و نتایج به دست آمده، پس از تجزیه و تحلیل با نرمافزار SPSS22، نشان داد که با تغییر سیستم حرک چهارچرخ محرک به دوچرخ محرک عقب و دوچرخ محرک جلو، تغییر قابل توجهی در تراکم خاک ایجاد میشود که کمترین تراکم در حالت چهارچرخ محرک و بیشترین آن در حالت دو چرخ محرک جلو بوده است. علت افزایش تراکم با تغییر سیستم حرکتی را میتوان به سطوح لغزش متفاوت در هر یک از این حالتها نسبت داد. با توجه به درصد لغزش کمتر در سیستم چهارچرخ محرک، نسبت به دو حالت دیگر، تراکم ایجاد شده در اثر استفاده از این سیستم نسبت به دو حالت دیگر کمتر بوده است. افزایش بار محوری باعث افزایش تراکم خاک شد. نکتۀ قابل توجه این است که با افزایش بار محوری، تراکم از خاک سطحی به خاک زیرین نیز منتقل و معلوم شد هرچه بار محوری بیشتر شود، جرم مخصوص ظاهری خاک زیرین به خاک سطحی نزدیکتر میشود. افزایش بار محوری و کاهش فشار باد تایرها باعث کاهش لغزش چرخ محرک شدند. مدل رگرسیون گام به گام با ضریب تعیین 92/0 و با توجه به ضرایب استاندارد محاسبه شده نشان میدهد که بار محوری، عمق، نوع سیستم حرکتی، سرعت، و فشار باد تایرها به ترتیب دارای بیشترین تاثیر بر جرم مخصوص ظاهری خاک هستند.
محمد عسکری؛ غلامحسین شاهقلی؛ یوسف عباسپور گیلانده
چکیده
در این تحقیق، نیروهای مقاوم افقی، عمودی و جانبی وارد بر زیرشکن کجساق در حالتهای تک شاخه و دو شاخه در چهار سرعت پیشروی 8/1، 3/2، 9/2 و 5/3 کیلومتر بر ساعت و در عمق ثابت40 سانتیمتر بررسی شد. آزمایشهای مزرعهای بر پایۀ طرح بلوکهای کاملاً تصادفی با چهار تکرار اجرا گردید. نیروهای افقی، عمودی و جانبی در هر آزمایش اندازهگیری و ثبت ...
بیشتر
در این تحقیق، نیروهای مقاوم افقی، عمودی و جانبی وارد بر زیرشکن کجساق در حالتهای تک شاخه و دو شاخه در چهار سرعت پیشروی 8/1، 3/2، 9/2 و 5/3 کیلومتر بر ساعت و در عمق ثابت40 سانتیمتر بررسی شد. آزمایشهای مزرعهای بر پایۀ طرح بلوکهای کاملاً تصادفی با چهار تکرار اجرا گردید. نیروهای افقی، عمودی و جانبی در هر آزمایش اندازهگیری و ثبت شدند. نتایج بررسیها نشان میدهد که با افزایش سرعت پیشروی از 8/1 به 5/3 کیلومتر برساعت، نیروهای مقاوم افقی، عمودی و جانبی به ترتیب در حالت تک شاخه به میزان 14، 5/3 و 1 درصد و در حالت دو شاخه به میزان 13، 2/1 و 5/11 درصد افزایش مییابند. همچنین، با مقایسۀ این نیروها مشخص شد که نیروی مقاوم افقی حالت دو شاخه بیش از دو برابر حالت تک شاخه، نیروی مقاوم عمودی بیشتر از حالت تک شاخه اما نه دو برابر آن و نیروی مقاوم جانبی حالت دو شاخه بسیار کمتر از نیروی مقاوم جانبی حالت تک شاخه است. در حالت کلی، توصیه میشود که با استفاده از دو شاخۀ توأم کجساق به جای انواع تک شاخۀ آن، میزان نفوذ شاخهها را در خاک افزایش و نیروی جانبی را کاهش دهیم و تعادل جانبی مجموعه تراکتور- زیرشکن را بهبود بخشیم.
کامل قادرنژاد؛ غلامحسین شاهقلی؛ عارف مردانی کرانی
چکیده
یکی از راههای کاهش تراکم خاک، اضافه کردن کودهای آلی و مدیریت تردد در زمینهای کشاورزی است. در این تحقیق، کود دامی بر مبنای صفر، 45، 60 و 90 تن در هکتار با خاک رسی مخلوط شد. پس از گذشت 6 ماه (شهریور تا اسفندماه)، در چهار سطح تردد 1، 6، 11 و 16 و در سه سطح رطوبت 8، 11 و 14 درصد در سه عمق 10، 20 و 30 سانتیمتری، تراکم خاک آزمایش شد. آزمایشها در انبارۀ ...
بیشتر
یکی از راههای کاهش تراکم خاک، اضافه کردن کودهای آلی و مدیریت تردد در زمینهای کشاورزی است. در این تحقیق، کود دامی بر مبنای صفر، 45، 60 و 90 تن در هکتار با خاک رسی مخلوط شد. پس از گذشت 6 ماه (شهریور تا اسفندماه)، در چهار سطح تردد 1، 6، 11 و 16 و در سه سطح رطوبت 8، 11 و 14 درصد در سه عمق 10، 20 و 30 سانتیمتری، تراکم خاک آزمایش شد. آزمایشها در انبارۀ خاک دانشگاه ارومیه زیر چرخ 220/65 R 21 تراکتور با استفاده از آزمونگر تکچرخ با بار ثابت 4 کیلونیوتن، فشار باد تایر برابر 110 کیلو پاسکال و سرعت پیشروی 88/2 کیلومتر بر ساعت، بررسی شد. در تیمار 90 تن کود دامی بر هکتار، نسبت به تیمار بدون کود، میزان کاهش جرم مخصوص و نشست خاک به ترتیب 7/14 و 94/6 درصد اندازهگیری شد. با افزایش تعداد تردد از 1 به 16 و افزایش رطوبت از 8 به 14 درصد، جرم مخصوص 21/7 و 92/7 درصد افزایش نشان یافته است. برای مدلسازی، از شبکۀ عصبی پرسپترون چند لایه (MLP-ANN)، با 6 نورون در لایۀ پنهان با تابع انتقال سیگموییدی و تابع انتقال خطی برای نورون خروجی، استفاده شد. مقایسۀ نتایج به دست آمده از مدل و نتایج تجربی نشاندهندۀ ضریب همبستگی 99/0 بین این مقادیر است. مقدار میانگین مربعات خطای مدل (MSE) و درصد میانگین مطلق خطای سیستم (MAPE) به ترتیب 0119071/0 و 0009641/0 به دست آمد که نشان از دقت بالای مدل شبکۀ عصبی در تخمین مقادیر تراکم خاک دارد.
پیام فرهادی؛ عبدالله گلمحمدی؛ احمد شریفی؛ غلامحسین شاهقلی
چکیده
در این تحقیق از یک آزمونگر تک چرخ به منظور بررسی تأثیر متغیرهای بار عمودی، فشار باد و درصد رطوبت خاک بر پارامتر مقاومت غلتشی لاستیک در انبارۀ خاک استفاده شد. لاستیک مورد استفاده 28-12/4 و خاک مورد آزمون دارای بافت لومی- رسی بود. آزمایشها به صورت آزمون فاکتوریل و در قالب طرح کاملاً تصادفی با سه تکرار برای هر آزمون اجرا شد. ضریب تبیین مدل ...
بیشتر
در این تحقیق از یک آزمونگر تک چرخ به منظور بررسی تأثیر متغیرهای بار عمودی، فشار باد و درصد رطوبت خاک بر پارامتر مقاومت غلتشی لاستیک در انبارۀ خاک استفاده شد. لاستیک مورد استفاده 28-12/4 و خاک مورد آزمون دارای بافت لومی- رسی بود. آزمایشها به صورت آزمون فاکتوریل و در قالب طرح کاملاً تصادفی با سه تکرار برای هر آزمون اجرا شد. ضریب تبیین مدل رگرسیونی برای پیشبینی مقاومت غلتشی لاستیک با استفاده از متغیرهای بار عمودی، فشار باد و درصد رطوبت خاک برابر با 0/850=R2 به دست آمد. از یک شبکۀ عصبی مصنوعی چند لایۀ پیشخور با الگوریتم توزیع معکوس و تابع آموزشی لونبرگ- مارکوآرت برای آموزش شبکه و از دو لایۀ پنهان در معماری شبکۀ عصبی مصنوعی استفاده گردید. از دو معیار ریشۀ میانگین مربع خطا (RMSE) و مربع ضریب همبستگی (R2) برای ارزیابی نتایج به دست آمده استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که با توجه به متغیرهای مورد آزمون، فشار باد لاستیک، پارامتر کنترلکنندۀ مقاومت غلتشی لاستیک در سطوح رطوبتی پایین است؛ و درصد رطوبت خاک، تأثیرگذارترین پارامتر بر مقاومت غلتشی لاستیک در مدل رگرسیونی است. ضریب تبیین به دست آمده با استفاده از شبکۀ عصبی0/977=R2 برتری استفاده از این مدل را نسبت به مدل رگرسیونی نشان میدهد.
پیام فرهادی؛ عبدالله گل محمدی؛ احمد شریفی مالواجردی؛ غلامحسین شاهقلی
چکیده
امروزه یکی از مسائل اصلی در مطالعۀ ماشینهای کشاورزی، رابطۀ لاستیک و خاک و تأثیرات ناشی از آن است. در این مقاله، از یک سامانۀ آزمونگر تک چرخ برای اجرای آزمایشها در شرایط کنترل شدۀ انبارۀ خاک استفاده شد. آزمونهای مورد نظر با استفاده از یک لاستیک 28-4/12 و در سه سطح بار عمودی (6، 9 و 12 کیلو نیوتن)، سه سطح فشار باد (80، 120 و 160 کیلو پاسکال) و ...
بیشتر
امروزه یکی از مسائل اصلی در مطالعۀ ماشینهای کشاورزی، رابطۀ لاستیک و خاک و تأثیرات ناشی از آن است. در این مقاله، از یک سامانۀ آزمونگر تک چرخ برای اجرای آزمایشها در شرایط کنترل شدۀ انبارۀ خاک استفاده شد. آزمونهای مورد نظر با استفاده از یک لاستیک 28-4/12 و در سه سطح بار عمودی (6، 9 و 12 کیلو نیوتن)، سه سطح فشار باد (80، 120 و 160 کیلو پاسکال) و سه سطح رطوبتی (20/11، 86/14، 68/18 درصد) برای بررسی متغیرهای مورد نظر روی پارامترهای مساحت تماسی، فشار تماسی، فشردگی و هدایت الکتریکی ظاهری خاک اجرا شد. فشار تماسی متوسط با پارامترهای بار عمودی، فشار باد و رطوبت دارای رابطۀ مستقیم است. مدل رگرسیونی برای پیشبینی فشار تماسی با ضریب تبیین مناسب بهدست آمد (946/0R2=). هدایت الکتریکی ظاهری با ضریب تبیین مناسبی نسبت به سه متغیر بار عمودی، فشار باد لاستیک و رطوبت خاک پیشبینی شد (850/0R2=). ضریب تبیین مدلهای ارائه شده برای پیشبینی مقاومت به نفوذ خاک (شاخص مخروط) با استفاده از هدایت الکتریکی ظاهری، با افزایش رطوبت کاهش پیدا کرد. عامل کنترلکنندۀ تغییرات هدایت الکتریکی ظاهری خاک در سطوح رطوبتی پایین و در سطوح رطوبتی بالاتر بهترتیب بار عمودی و فشار باد لاستیک شناخته شد.همچنین با افزایش رطوبت، درصد خطای استفاده از پارامتر تغییرات هدایت الکتریکی ظاهری برای تخمین مقاومت به نفوذ بیشتر میشود.
صداقت فاضلی؛ یوسف عباسپور گیلانده؛ غلامحسین شاهقلی؛ ضرغام فاضل نیاری
چکیده
بازده کششی و مصرف سوخت ازجمله پارامترهای مهم درانجام عملیات کشاورزی و بهخصوص عملیات خاکورزیمیباشند که ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. لذا ضرورت بررسی عواملی که برمیزان بازده کششی و مصرف سوخت تراکتورهای مزرعهای تأثیرگذار هستند،اهمیت ویژهای دارد. ازجمله این عوامل میتوان به سرعت پیشروی تراکتور و عمق خاکورزی اشاره کرد.در ...
بیشتر
بازده کششی و مصرف سوخت ازجمله پارامترهای مهم درانجام عملیات کشاورزی و بهخصوص عملیات خاکورزیمیباشند که ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. لذا ضرورت بررسی عواملی که برمیزان بازده کششی و مصرف سوخت تراکتورهای مزرعهای تأثیرگذار هستند،اهمیت ویژهای دارد. ازجمله این عوامل میتوان به سرعت پیشروی تراکتور و عمق خاکورزی اشاره کرد.در این تحقیقبهمنظور مقایسه آماری مقادیر مقاومت کششی و مصرف سوخت سه نوع تیغه کولتیواتور (پنجه غازی مسطح، پنجه غازی و قلمی)،آزمایشهای مزرعهای در خاک شنی لومی در قالب آزمایش فاکتوریل بر پایه طرح بلوک کامل تصادفی و با سه تکرار، انجام گردید.اثر سرعت پیشروی در سه سطح ۳، ۵/۶ و ۹ کیلومتر بر ساعت و عمق کاری در دو سطح ۱۰ و ۲۰ سانتیمتر انتخاب گردید. در داخل هر کرت آزمایشی مقادیر مقاومت به کشش ادوات خاکورز، مصرف سوخت، شاخص مخروطی خاک، سطح گسیختگی خاک و درصد محتوای رطوبت خاک اندازهگیری شد. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که اثرات اصلی نوع تیغه، سرعت پیشروی و عمق کار بر روی مقاومت کششی و میزان مصرف سوخت در سطح احتمال ۱% معنیدار بود. با مقایسه مقاومت کششی و مصرف سوخت تیغهها در سرعتهای پیشروی متفاوت و در نظر داشتن بافت نسبتاً سبک خاک مزرعه،استفاده از تیغه پنجه غازی با بازوی خمیده در سرعت پیشروی سه کیلومتر بر ساعت، مناسبتر میباشد.
محمد عسکری؛ غلامحسین شاهقلی؛ یوسف عباسپور گیلانده؛ حسینعلی تاش شمس آبادی
چکیده
در این تحقیق، مقاومت کششی مورد نیاز، سطح مقطع شیار ایجاد شده، مقاومت کششی ویژه، مصرف سوخت تراکتور، لغزش، قدرت مالبندی، بازده کششی و بازده کل انرژی به هنگام زیرشکنی بررسی شده است. اثر سرعت پیشروی در چهار سطح 8/1، 3/2، 9/2 و 5/3 کیلومتر بر ساعت و عمق خاکورزی در دو سطح 40 و 50 سانتیمتر بر پایۀ طرح بلوکهای کاملاً تصادفی روی پارامترهای ...
بیشتر
در این تحقیق، مقاومت کششی مورد نیاز، سطح مقطع شیار ایجاد شده، مقاومت کششی ویژه، مصرف سوخت تراکتور، لغزش، قدرت مالبندی، بازده کششی و بازده کل انرژی به هنگام زیرشکنی بررسی شده است. اثر سرعت پیشروی در چهار سطح 8/1، 3/2، 9/2 و 5/3 کیلومتر بر ساعت و عمق خاکورزی در دو سطح 40 و 50 سانتیمتر بر پایۀ طرح بلوکهای کاملاً تصادفی روی پارامترهای فوق مطالعه و این نتیجه به دست آمد که سرعت پیشروی وقتی افزایش یابد، مقاومت کششی، مقاومت کششی ویژه، مصرف سوخت، لغزش، قدرت مالبندی و بازده کل انرژی به ترتیب و به طور میانگین به میزان 7، 4/15، 10، 9/2، 3/108 و 6 درصد افزایش اما سطح مقطع شیار و بازده کششی به میزان 2/7 و 10 درصد کاهش مییابد. با افزایش عمق خاکورزی از 40 به 50 سانتیمتر، مقاومت کششی مورد نیاز، سطح مقطع شیار، مصرف سوخت، لغزش و قدرت مالبندی به ترتیب حدود 3/21، 6/25، 6/39، 8/2 و 4/21 درصد افزایش اما مقاومت کششی ویژه، بازده کششی و بازده کل انرژی به ترتیب حدود 4/3، 7/6 و 4/1 درصد کاهش می یابد. مناسبترین تیمار برای صرفه جویی در مصرف انرژی، عمق خاکورزی 40 سانتیمتر و سرعت 9/2 کیلومتر بر ساعت است.