نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی فارس

2 بخش تحقیقات علوم دامی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، شیراز، ایران.

3 مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس

4 بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، شیراز، ایران

5 ایستگاه آموزش مرودشت، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، شیراز، ایران.

10.22092/amsr.2023.362561.1455

چکیده

در این تحقیق اثر مرطوب نمودن لایه سطحی یونجه بر مقدار تلفات کمی و کیفی آن بررسی شد. پژوهش در قالب آزمایش یک بار خرد شده با 12 تیمار و سه تکرار به مدت دو سال (1399 تا 1401) اجرا شد. تیمارها شامل مقدار آب پاشش شده در چهار سطح 0، 250، 350 و 450 لیتر در هکتار به عنوان فاکتور اصلی و فاصله‌ زمانی بین آب‌پاشی و بسته بندی علوفه در سه سطح بلافاصله پس از آب‌پاشی، نیم ساعت بعد از آب پاشی و یک ساعت بعد از آب‌پاشی به عنوان فاکتور فرعی بود. تلفات کمی یونجه شامل تلفات در قسمت بردارنده و محفظه تراکم، تلفات حمل و نقل و تلفات کل و فاکتورهای کیفی علوفه شامل ماده خشک، پروتئین خام، چربی، ماده آلی، خاکستر، الیاف نامحلول در پاک کننده اسیدی، الیاف نامحلول در پاک کننده خنثی و مقدار آفلاتوکسین بعد از شش ماه انبارمانی اندازه‌گیری شد. نتایج نشان داد که آب‌پاشی روی یونجه به مقدار 450 لیتر آب در هکتار نسبت به تیمار بدون آب‌پاشی (تیمار شاهد)، تلفات بردارنده بیلر، محفظه تراکم بیلر، تلفات حمل و نقل و تلفات کل را به ترتیب به مقدار 4/20، 3/34، 7/4 و 1/21 درصد کاهش داد. فاصله زمانی بین آب‌پاشی و بسته‌ بندی یونجه اثر معنی‎داری بر تلفات کمّی یونجه در مرحله بسته‌بندی و حمل و نقل نداشت. همچنین نتایج نشان داد که آب‌پاشی روی یونجه، خواص کیفی یونجه بسته‌بندی شده را در مدت انبارمانی (شش ماه) تحت تأثیر منفی خود قرار نمی‌دهد و باعث کاهش کیفیت یونجه بسته‌بندی شده، نمی‌شود.

کلیدواژه‌ها