کامل قادرنژاد؛ غلامحسین شاهقلی؛ عارف مردانی کرانی
چکیده
یکی از راههای کاهش تراکم خاک، اضافه کردن کودهای آلی و مدیریت تردد در زمینهای کشاورزی است. در این تحقیق، کود دامی بر مبنای صفر، 45، 60 و 90 تن در هکتار با خاک رسی مخلوط شد. پس از گذشت 6 ماه (شهریور تا اسفندماه)، در چهار سطح تردد 1، 6، 11 و 16 و در سه سطح رطوبت 8، 11 و 14 درصد در سه عمق 10، 20 و 30 سانتیمتری، تراکم خاک آزمایش شد. آزمایشها در انبارۀ ...
بیشتر
یکی از راههای کاهش تراکم خاک، اضافه کردن کودهای آلی و مدیریت تردد در زمینهای کشاورزی است. در این تحقیق، کود دامی بر مبنای صفر، 45، 60 و 90 تن در هکتار با خاک رسی مخلوط شد. پس از گذشت 6 ماه (شهریور تا اسفندماه)، در چهار سطح تردد 1، 6، 11 و 16 و در سه سطح رطوبت 8، 11 و 14 درصد در سه عمق 10، 20 و 30 سانتیمتری، تراکم خاک آزمایش شد. آزمایشها در انبارۀ خاک دانشگاه ارومیه زیر چرخ 220/65 R 21 تراکتور با استفاده از آزمونگر تکچرخ با بار ثابت 4 کیلونیوتن، فشار باد تایر برابر 110 کیلو پاسکال و سرعت پیشروی 88/2 کیلومتر بر ساعت، بررسی شد. در تیمار 90 تن کود دامی بر هکتار، نسبت به تیمار بدون کود، میزان کاهش جرم مخصوص و نشست خاک به ترتیب 7/14 و 94/6 درصد اندازهگیری شد. با افزایش تعداد تردد از 1 به 16 و افزایش رطوبت از 8 به 14 درصد، جرم مخصوص 21/7 و 92/7 درصد افزایش نشان یافته است. برای مدلسازی، از شبکۀ عصبی پرسپترون چند لایه (MLP-ANN)، با 6 نورون در لایۀ پنهان با تابع انتقال سیگموییدی و تابع انتقال خطی برای نورون خروجی، استفاده شد. مقایسۀ نتایج به دست آمده از مدل و نتایج تجربی نشاندهندۀ ضریب همبستگی 99/0 بین این مقادیر است. مقدار میانگین مربعات خطای مدل (MSE) و درصد میانگین مطلق خطای سیستم (MAPE) به ترتیب 0119071/0 و 0009641/0 به دست آمد که نشان از دقت بالای مدل شبکۀ عصبی در تخمین مقادیر تراکم خاک دارد.
پیام فرهادی؛ عبدالله گل محمدی؛ احمد شریفی مالواجردی؛ غلامحسین شاهقلی
چکیده
امروزه یکی از مسائل اصلی در مطالعۀ ماشینهای کشاورزی، رابطۀ لاستیک و خاک و تأثیرات ناشی از آن است. در این مقاله، از یک سامانۀ آزمونگر تک چرخ برای اجرای آزمایشها در شرایط کنترل شدۀ انبارۀ خاک استفاده شد. آزمونهای مورد نظر با استفاده از یک لاستیک 28-4/12 و در سه سطح بار عمودی (6، 9 و 12 کیلو نیوتن)، سه سطح فشار باد (80، 120 و 160 کیلو پاسکال) و ...
بیشتر
امروزه یکی از مسائل اصلی در مطالعۀ ماشینهای کشاورزی، رابطۀ لاستیک و خاک و تأثیرات ناشی از آن است. در این مقاله، از یک سامانۀ آزمونگر تک چرخ برای اجرای آزمایشها در شرایط کنترل شدۀ انبارۀ خاک استفاده شد. آزمونهای مورد نظر با استفاده از یک لاستیک 28-4/12 و در سه سطح بار عمودی (6، 9 و 12 کیلو نیوتن)، سه سطح فشار باد (80، 120 و 160 کیلو پاسکال) و سه سطح رطوبتی (20/11، 86/14، 68/18 درصد) برای بررسی متغیرهای مورد نظر روی پارامترهای مساحت تماسی، فشار تماسی، فشردگی و هدایت الکتریکی ظاهری خاک اجرا شد. فشار تماسی متوسط با پارامترهای بار عمودی، فشار باد و رطوبت دارای رابطۀ مستقیم است. مدل رگرسیونی برای پیشبینی فشار تماسی با ضریب تبیین مناسب بهدست آمد (946/0R2=). هدایت الکتریکی ظاهری با ضریب تبیین مناسبی نسبت به سه متغیر بار عمودی، فشار باد لاستیک و رطوبت خاک پیشبینی شد (850/0R2=). ضریب تبیین مدلهای ارائه شده برای پیشبینی مقاومت به نفوذ خاک (شاخص مخروط) با استفاده از هدایت الکتریکی ظاهری، با افزایش رطوبت کاهش پیدا کرد. عامل کنترلکنندۀ تغییرات هدایت الکتریکی ظاهری خاک در سطوح رطوبتی پایین و در سطوح رطوبتی بالاتر بهترتیب بار عمودی و فشار باد لاستیک شناخته شد.همچنین با افزایش رطوبت، درصد خطای استفاده از پارامتر تغییرات هدایت الکتریکی ظاهری برای تخمین مقاومت به نفوذ بیشتر میشود.