نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار پژوهش، موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
2 استادیار پژوهش، موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
3 استادیار پژوهش بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، همدان، ایران
چکیده
تولید محصولات باغی با تنشهای محیطی مواجه است و هر ساله خسارات سنگینی به محصولات وارد میشود. کاربرد سایبانها و توریخانههای کشاورزی برای کاهش تنشها و افزایش کمیت و کیفیت محصول در چند سال اخیر بهطور قابلتوجهی توسعه یافتهاند. با اینکه بعد از ستونها، توری سایبانها و توریخانههایکشاورزی
مهمترین جز اینگونه کشتهای محافظتشده هستند ولی اطلاعات زیادی در خصوص رفتار آنها تحت بارهای واردشده در دست نیست. هدف این مقاله بررسی و تحلیل رفتار توریها در صورت وارده شدن بارهای مختلف به
آنهاست. در این تحقیق، نمونۀ سایبانهای اجرا شده در سطح کشور بررسی شدند. برای تحلیل تنش و محاسبۀ تغییرمکان توریها، با توجه به نحوۀ نصب و کارکرد، بار برف و شکل برفگیری آنها از نرمافزار SolidWorks استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد با چینش فاصلۀ بین ستونها و عرض بهکار رفته برای توریها، حداکثر بار برف مجاز قابل تحمل آنها 5/52-40 کیلوگرم در مترمربع است. همچنین مشخص شد تغییر فاصلۀ ستونها و عرض راهروها میتوانند ضمن کاهش تجمع برف، نقشی مستقیم در پایداری سازه داشته باشند بهطوریکه متناسب با بار منطقه، فاصله ستونها بهگونهای میتواند تنظیم شود که امکان کرنش و تنش کمتری در توری بهوجود آید و توری قابلیت بارگیری بیشتری پیدا کند. با توجه به تفاوتهای نهچندان چشمگیر، جنبۀ اقتصادی در انتخاب فاصلۀ ستونها میتواند نقش تعیینکنندهای داشته باشد. این موضوع (تغییر فاصلۀ عرض ستونها)، میتواند بهعنوان یک مزیت در توریهای سایبان نیز در نظر گرفته شود. محاسبات نشان دادند که شرایط تسلیم در توریها بهشدت متأثر از تغییرمکان در آنهاست. بهعبارت دیگر، با انتخاب فاصلۀ مناسب بین ستونها در ردیف راهرو و امکان ایجاد خیز بیشتر در توریها، ظرفیت تحمل افزایش خواهد یافت اما باید توجه کرد که سطح بارگیری وسیعتر میشود و توری سایبان باید بار برف بیشتری را تحمل کند.
کلیدواژهها