محمد یوسفی؛ سیدرضا موسوی سیدی؛ محمد عسکری
چکیده
برهمکنش چرخ و خاک بر میزان مصرف انرژی و ویژگیهای خاک کشاورزی تأثیرگذار است. در این تحقیق، سطح تماس چرخ و خاک که یک پارامتر تعیینکننده در معادلات چرخ و خاک است با استفاده از آزمونگر چرخ در محیط انبارۀ خاک اندازهگیری شد. آزمونها در 2 سطح مختلف از سرعت پیشروی (386/0 و 879/0 کیلومتر بر ساعت)، 3 سطح مختلف از فشار باد تایر (18, 25 و 32 پوند ...
بیشتر
برهمکنش چرخ و خاک بر میزان مصرف انرژی و ویژگیهای خاک کشاورزی تأثیرگذار است. در این تحقیق، سطح تماس چرخ و خاک که یک پارامتر تعیینکننده در معادلات چرخ و خاک است با استفاده از آزمونگر چرخ در محیط انبارۀ خاک اندازهگیری شد. آزمونها در 2 سطح مختلف از سرعت پیشروی (386/0 و 879/0 کیلومتر بر ساعت)، 3 سطح مختلف از فشار باد تایر (18, 25 و 32 پوند در اینچ مربع) و 3 سطح مختلف از بار عمودی وارد بر چرخ (150، 300 و 450 کیلوگرم) در قالب طرح بلوک کامل تصادفی در 3 تکرار و مجموعاً 54 پیمایش اجرا شد. برای تجزیه و تحلیلهای آماری از نرمافزار آماری Genstat استفاده شد. با بهرهگیری از روش استنتاج فازی- عصبی (انفیس) و مدل رگرسیونی، سطح تماس چرخ و خاک پیشبینی شد. نتایج بررسیها نشان داد با افزایش بار عمودی روی چرخ، سطح تماس افزایش مییابد و با افزایش فشار باد تایر، سطح تماس کاهش خواهد یافت. سرعت پیشروی در سرعت پایین تأثیری بر سطح تماس ندارد. ضریب همبستگی در پیشبینی سطح تماس چرخ و خاک با مدلهای انفیس (9182/0) بسیار بیشتر از ضریب همبستگی در پیشبینی با مدل رگرسیونی (359/0) بود. این نتیجه به دست آمد که مدلهای انفیس، نسبت به مدل رگرسیونی، دقت بالاتری دارند.