فاطمه افشارنیا؛ افشین مرزبان
چکیده
تأخیردرآسیاب کردن ساقههایبرداشت شده نیشکردرواحدهایکشتوصنعتو معطل ماندن آنها در محل تخلیه در ورودی کارخانه، هزینههای زیادی به بخش تولید تحمیل میکند. با بررسی ابعاد مختلف خط انتظار شکل گرفته در کارخانه، میتوان اطلاعات مناسبی برای شناخت مسأله، تجزیه و تحلیل آن و ارائه راهکارهای مدیریتی تعدیل آن فراهم آورد. از اینرو در این ...
بیشتر
تأخیردرآسیاب کردن ساقههایبرداشت شده نیشکردرواحدهایکشتوصنعتو معطل ماندن آنها در محل تخلیه در ورودی کارخانه، هزینههای زیادی به بخش تولید تحمیل میکند. با بررسی ابعاد مختلف خط انتظار شکل گرفته در کارخانه، میتوان اطلاعات مناسبی برای شناخت مسأله، تجزیه و تحلیل آن و ارائه راهکارهای مدیریتی تعدیل آن فراهم آورد. از اینرو در این پژوهش با جمعآوری دادههای مربوط به ساعات ورود و خروج تراکتور و سبد حمل نی در یک فصل برداشت به تحلیل این صف پرداخته شد. طبق نتایج بهدست آمده، متوسط زمان انتظار روزانه سبدهای حمل نی در صف برابر با 06/2 ساعت محاسبه شد که این امر موجب میشود در 60 درصد موارد طول صف از آهنگ سرویسدهی بیشتر گردد و صفی طولانی از تراکتورهای حمل نی در کارخانه ایجاد شود. در اینصورت با افزایش 3/7 درصدی آهنگ سرویسدهی نسبت به قبل، میتوان هزینههای ناشی از صف را حداقل کرده و زمان انتظار در صف را بهبود بخشید که در این خصوص میتوان بهترتیب با اعمال نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه در کارخانه شکر و تراکتورهای حمل نی و استفاده از ظرفیت پنهان کارخانه، استفاده از تجهیزات پشتیبان و افزایش محوطه برای خط انتظار شکل گرفته، آهنگ سرویسدهی واحد تخلیه را افزایش داد.