افسانه سلیمانی؛ محمد حسین عباسپورفرد؛ عباس روحانی؛ محمد حسین آق خانی
چکیده
تیلرها (2WTs) از انواع تراکتورهای کوچک به شمار میروند که معمولاً در گلخانهها، باغها، شالیزارها، و در جاهایی بیشترین کاربرد را دارند که حرکت تراکتور دشوار است. از آنجاییکه تیلرهای موجود تنها یک کلاچ برای انتقال توان به جعبه دنده دارند و کلاچی برای هدایت و فرمان ندارند، برای دور زدن و هدایت مخصوصا زیر درختان یا تغییر مسیر ...
بیشتر
تیلرها (2WTs) از انواع تراکتورهای کوچک به شمار میروند که معمولاً در گلخانهها، باغها، شالیزارها، و در جاهایی بیشترین کاربرد را دارند که حرکت تراکتور دشوار است. از آنجاییکه تیلرهای موجود تنها یک کلاچ برای انتقال توان به جعبه دنده دارند و کلاچی برای هدایت و فرمان ندارند، برای دور زدن و هدایت مخصوصا زیر درختان یا تغییر مسیر حرکت در حین کار مشکلات عدیدهای دارند، به همین علت در این تحقیق تلاش گردید راهحلی برای رفع این مشکل ارائه شود. دو نوع کلاچ اصطکاکی صفحهای (دیسکی) و مخروطی که بیشترین کاربرد را در ماشینهای کشاورزی دارند، مد نظر قرار گرفتند. گشتاور به وجود آمده روی محور دوار تیلر 9 اسب بخار با استفاده از نسبت دنده در حالت دنده 1 محاسبه شد. نیروی اعمالی به دسته کلاچ و نهایتاً صفحه کلاچ از سوی کاربر نیز به منظور درگیری کلاچ محاسبه گردید. با داشتن مقدار نیروی انتقالی، گشتاور و فضای موجود، به طراحی کلاچ مخروطی که امکان به کارگیری آن روی محور دوار تیلر وجود دارد با استفاده از نرمافزار طراحی سه بعدی (CATIA) پرداخته شد. برای حصول اطمینان از مقاومت قطعات در برابر شکست و کارکرد صحیح آنها، تحلیل استاتیکی قطعات کلاچ منتخب که در معرض تنش ماکزیمم هستند در نرمافزار انسیس (ANSYS R17.2) دنبال شد. نتایج بررسیها نشان داد که استفاده از کلاچ مخروطی روی محورهای دوار طرفین تیلر با عملکرد مناسب و ضریب اطمینان بالا با توجه به مقاومت قطعات در برابر تحلیل استاتیکی امکانپذیر است.