بهرام صباحی؛ هوشنگ بهرامی؛ محمدجواد شیخ داودی؛ سید محمد صفی الدین اردبیلی؛ احسان هوشیار
چکیده
در این پژوهش، تأثیر تغییر دمای مایع سیستم خنککنندۀ موتور بر مشخصههای عملکردی و احتراقی موتور دیزل تکسیلندر، چهار زمانه، آب خنک با مکش طبیعی و به صورت مختلطسوز گازوییل-گاز طبیعی فشرده بررسی شد. هدف اصلی در این تحقیق، استفاده از سوخت CNG به عنوان سوخت اصلی موتور به صورت مختلطسوز و تعیین مشخصههای احتراقی و عملکردی ...
بیشتر
در این پژوهش، تأثیر تغییر دمای مایع سیستم خنککنندۀ موتور بر مشخصههای عملکردی و احتراقی موتور دیزل تکسیلندر، چهار زمانه، آب خنک با مکش طبیعی و به صورت مختلطسوز گازوییل-گاز طبیعی فشرده بررسی شد. هدف اصلی در این تحقیق، استفاده از سوخت CNG به عنوان سوخت اصلی موتور به صورت مختلطسوز و تعیین مشخصههای احتراقی و عملکردی موتور در محدودۀ عملکرد گاورنر و در سرعتهای متغیر موتور و دماهای مختلف مایع سیستم خنککنندۀ موتور است. آزمایشها در شرایط پایدار برای حالتهای کارکرد موتور به صورت آزمایشهای فاکتوریل در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در سه تکرار اجرا و مشخصههای عملکردی موتور اندازهگیری شد. نتایج آزمایش موتور نشان داد که گشتاور، توان ترمزی و فشار مؤثر متوسط ترمزی در حالت مختلطسوز گازوییل- CNG نسبت به حالت سوخت گازوییل خالص در تمامی سرعتها افزایش معنیداری یافتند. مصرف سوخت و انرژی ویژۀ ترمزی نیز با افزایش دمای مایع سیستم خنککننده در سرعتهای پایین موتور و همچنین کارکرد موتور به صورت مختلطسوز کاهش معنیداری نشان داد. با افزایش دمای مایع سیستم خنککننده و کارکرد موتور با حالت مختلطسوز، بازده حرارتی ترمزی و بازده حجمی به ترتیب افزایش و کاهش معنیداری نشان دادند. در این پژوهش، مشخص شد که استفاده از موتور به صورت مختلطسوز گازوییل- CNG و دمای مایع خنککنندۀ 60 درجه سلسیوس در تمامی سرعتها به ترین نتیجه را روی مشخصههای عملکردی و احتراقی موتور دارد.