قاسم زارعی؛ جلال جوادی مقدم؛ سید معین الدین رضوانی
چکیده
تولید محصولات باغی با تنشهای محیطی مواجه اند وهرساله خسارات سنگینی به محصولات واردمیشود.کاربردسایبانهای کشاورزی برای کاهش تنشها و جلوگیری از کاهش عملکرد وکیفیت محصول اخیرا توسعه یافته اند.باوجوداینکه بعدازستونها، توری سایبانها مهمترین جزاینگونه کشتهای محافظت شده هستند ولی اطلاعات زیادی درخصوص رفتار آنها تحت بارهای وارده دردست ...
بیشتر
تولید محصولات باغی با تنشهای محیطی مواجه اند وهرساله خسارات سنگینی به محصولات واردمیشود.کاربردسایبانهای کشاورزی برای کاهش تنشها و جلوگیری از کاهش عملکرد وکیفیت محصول اخیرا توسعه یافته اند.باوجوداینکه بعدازستونها، توری سایبانها مهمترین جزاینگونه کشتهای محافظت شده هستند ولی اطلاعات زیادی درخصوص رفتار آنها تحت بارهای وارده دردست نیست. هدف این مقاله تحلیل رفتار توریها درصورت وارده شدن بارهای مختلف به آنهاست.دراین تحقیق،نمونه سایبانهای اجرا شده درسطح کشور بررسی شدند.تحلیل تنش و محاسبۀ تغییرمکان توریهای باتوجه به نحوۀ نصب وکارکرد،باربرف وشکل برفگیری آنها با استفاده ازنرم افزار SolidWorks انجام شد.نتایج نشان داد با چینش فاصلۀ بین سنوتها و عرض بکار رفته برای توریها،حداکثر باربرف مجازقابل تحمل آنها، 5/52-40 کیلوگرم درمترمربع است.همچنین مشخص شد تغییرفواصل ستونها وعرض راهروها میتوانند ضمن کاهش تجمع برف،نقش مستقیمی در پایداری سازه داشته باشند بطوریکه متناسب با بارمنطقه، فاصله ستونها بگونه ای میتواند تنظیم شود که امکان کرنش و تنش کمتری در توری بوجود آید و توری قابلیت بارگیری بیشتری پیدا کند. باتوجه به تفاوتهای نه چندان چشمگیر، جنبه اقتصادی در انتخاب فواصل ستونها میتواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد. این موضوع (تغییر فواصل عرض ستونها)، میتواند بعنوان یک مزیت در توریهای سایبان نیز درنظر گرفته شود. همچنین، محاسبات نشان دادند که شرایط تسلیم در توریها بشدت متأثراز تغییرمکان درآنها است. بعبارت دیگر با انتخاب فاصله مناسب بین ستونها درردیف راهرو و امکان ایجاد خیز بیشتر درتوریها، ظرفیت تحمل افزایش خواهد یافت اما باید توجه کرد که سطح بارگیری وسیعتر شده و توری سایبان باید بار برف بیشتری را نیز تحمل کند.