فرید تمهیدی؛ مرتضی الماسی؛ محمد قهدریجانی؛ حسین باخدا
چکیده
ایران در زمینۀ گیاهان دارویی پتانسیلهای خاصی دارد که کمتر مورد توجه و استفاده مناسب قرار گرفته است. هدف از این تحقیق، بررسی وضعیت مراحل مختلف تولید گل محمدی و تعیین راهبردهای مناسب به منظور انتخاب و توسعۀ تکنولوژی مناسب در کشور است. روش جمعآوری آمار و اطلاعات (روش نمونهگیری چند مرحلهای و انتساب متناسب) مورد نیاز پژوهش، استفاده ...
بیشتر
ایران در زمینۀ گیاهان دارویی پتانسیلهای خاصی دارد که کمتر مورد توجه و استفاده مناسب قرار گرفته است. هدف از این تحقیق، بررسی وضعیت مراحل مختلف تولید گل محمدی و تعیین راهبردهای مناسب به منظور انتخاب و توسعۀ تکنولوژی مناسب در کشور است. روش جمعآوری آمار و اطلاعات (روش نمونهگیری چند مرحلهای و انتساب متناسب) مورد نیاز پژوهش، استفاده از پرسشنامه و مصاحبۀ حضوری با کشاورزان و کارشناسان مرتبط با گیاهان دارویی در سه استان اصفهان، کرمان و فارس است. تعداد کل پرسشنامه (روش کوکران) در این تحقیق 60 مورد است. در این تحقیق برای بررسی وضعیت مکانیزاسیون در مراحل مختلف تولید گیاهان دارویی از مدل تحلیل SWOT استفاده شده است. بر اساس نتایج تحقیق، در ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (ضعف و قوت) جمع نمرۀ نهایی 75/2 شده است که نشان میدهد نقاط قوت از نقاط ضعف بیشتر است. همچنین، ماتریس عوامل خارجی (تهدید و فرصت) نیز با مجموع امتیاز 83/2 نشاندهندۀ آن است که در وضعیت موجود میتوان با تقویت فرصتها در مقابل تهدیدها واکنش راهبردی مناسب را نشان داد. بنابراین، راهبرد تهاجمی (SO) بهترین راهبرد به منظور حرکت به سمت بهبود و توسعۀ مکانیزاسیون در مزارع گل محمدی در استانهای مورد مطالعه است. استراتژیهای برتر از طریق ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی یا QSPM در راهبرد تهاجمی تعیین شد. با توجه به نتایج تحقیق، توسعۀ کشت گل محمدی در کشور در چارچوب نقاط ضعف، قوت، تهدیدها و فرصتها قابلیت اصلاح و بهیود کارایی را فراهم میآورد.
سعید ظریف نشاط؛ محمد مظهری؛ محمد حسین سعیدی راد
چکیده
زعفران در ایران که عمدتا در استانهای خراسان رضوی و جنوبی تولید میشود، یکی از محصولات راهبردی بخش کشاورزی در این کشور است که با توجه به تقاضای بازارهای جهانی برای این محصول، رشد و توسعه آن میتواند زمینههای درآمدزایی و اشتغالزایی بیشتری را نسبت به قبل فراهم آورد. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که چگونه میتوان با بهبود ...
بیشتر
زعفران در ایران که عمدتا در استانهای خراسان رضوی و جنوبی تولید میشود، یکی از محصولات راهبردی بخش کشاورزی در این کشور است که با توجه به تقاضای بازارهای جهانی برای این محصول، رشد و توسعه آن میتواند زمینههای درآمدزایی و اشتغالزایی بیشتری را نسبت به قبل فراهم آورد. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که چگونه میتوان با بهبود روشهای مکانیزاسیون در مراحل مختلف تولید این محصول، باعث افزایش تولید آن شد. این پژوهش کاربردی-توسعهای و روش بررسی آن توصیفی-تحلیلی است. با بهرهگیری از مدل SWOT که از مهمترین مدلهای برنامهریزی راهبردی محسوب میشود، نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدهای روشهای مکانیزاسیون در فرآیند تولید زعفران در منطقه، بررسی و شناسایی و مناسبترین راهبردها برای توسعۀ مکانیزاسیون آن ارائه شد. بر اساس نتایج تحقیق، در ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (ضعف و قوت) جمع نمرههای نهایی 73/2 شده است که نشان میدهد نقاط قوت از نقاط ضعف بیشتر است. همچنین، ماتریس عوامل خارجی (تهدید و فرصت) نیز با مجموع امتیاز 67/2 نشاندهندۀ آن است که در وضعیت موجود میتوان با تقویت فرصتها در مقابل تهدیدها واکنش راهبردی مناسب را نشان داد. بنابراین، راهبرد تهاجمی (SO) بهترین راهبرد جهت حرکت به سمت بهبود و توسعۀ مکانیزاسیون در مزارع زعفران در استان خراسان است. با استفاده از ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمّی (QSPM) استراتژیهای برتر در راهبرد تهاجمی تعیین گردید.