محمدعلی رستمی؛ محمدرضا بختیاری؛ محمد جعفری؛ فردین رنجبر؛ مسعود زابلستانی؛ هومن شریفنسب؛ محمود صفری؛ کریم گرامی
چکیده
این پژوهش برای بررسی عملکرد فنی کمباین کاهکوب، تعیین نوع و سهم هر یک از عوامل مؤثر بر میزان تلفات دانه، و بررسی اقتصادی جایگزینی کمباین معمولی با کمباین کاهکوب اجرا شد. در این تحقیق 100 دستگاه کمباین کاهکوب به روش نمونهگیری تصادفی و در حال کار در مزارع کشاورزان بازدید، بررسی، اندازهگیری و نمونهبرداری شد. افزون بر اندازهگیری ...
بیشتر
این پژوهش برای بررسی عملکرد فنی کمباین کاهکوب، تعیین نوع و سهم هر یک از عوامل مؤثر بر میزان تلفات دانه، و بررسی اقتصادی جایگزینی کمباین معمولی با کمباین کاهکوب اجرا شد. در این تحقیق 100 دستگاه کمباین کاهکوب به روش نمونهگیری تصادفی و در حال کار در مزارع کشاورزان بازدید، بررسی، اندازهگیری و نمونهبرداری شد. افزون بر اندازهگیری شاخصهای فنی شامل سرعت پیشروی و ظرفیت مزرعهای، اطلاعات مربوط به شرایط مزرعه و محصول، نوع، عمر و سوخت مصرفی کمباینها، مساحت مزرعه، میزان برداشت کاه در مزارع و دادههای اقتصادی شامل انواع هزینهها و درآمدها با مصاحبۀ رو در رو با کشاورزان و مالکان کمباینها و تکمیل پرسشنامه گردآوری شد. نتایج تحقیق نشان داد ظرفیت مزرعهای کمباینکاهکوب به طور میانگین 38/0 هکتار در ساعت و میزان مصرف سوخت در کمباینهای مورد مطالعه 14/01 لیتر در ساعت یا 37/1 لیتر در هکتار است. میانگین کل تلفات کمباینی و طبیعی گندم در مرحلۀ برداشت 5/05 درصد است که سهم تلفات طبیعی و کمباینی به ترتیب 1/28 و 3/77 درصد ثبت شد. از بین فاکتورهای مورد مطالعه، فقط تلفات فرآوری در کمباین کاهکوب با کمباین معمولی تفاوت معنیدار داشت و سایر فاکتورها یعنی تلفات کل، تلفات کمباینی، تلفات پلتفرم، ظرفیت مزرعهای و سرعت پیشروی اختلاف معنیدار نداشتند. به طور کلی این نتیجه به دست آمد که استفاده از کمباینهای کاهکوب به جای کمباینهای معمولی موجب افزایش درآمد خالص کشاورزان و کمباینداران به ترتیب به میزان 3175220 و 2448840 ریال در هکتار میشود.
هوشنگ افضلی گروه؛ فرزاد آزاد شهرکی؛ محمدعلی رستمی؛ داود درویشی
چکیده
در این تحقیق، دو روش خندان کردن پسته (یخ خندان، مکانیک خندان) و خندان طبیعی در دو دمای نگهداری (10 و 25 درجة سلسیوس) پس از شش ماه انبارمانی از نظر اندیس پراکسید، عدد اسیدی و خواص حسی پستۀ رقم اوحدی ارزیابی و با یکدیگر مقایسه شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که تغییرات اندیس پراکسید به مدت شش ماه نگهداری، بین 2 تا 3 میلیاکیوالان بر کیلوگرم ...
بیشتر
در این تحقیق، دو روش خندان کردن پسته (یخ خندان، مکانیک خندان) و خندان طبیعی در دو دمای نگهداری (10 و 25 درجة سلسیوس) پس از شش ماه انبارمانی از نظر اندیس پراکسید، عدد اسیدی و خواص حسی پستۀ رقم اوحدی ارزیابی و با یکدیگر مقایسه شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که تغییرات اندیس پراکسید به مدت شش ماه نگهداری، بین 2 تا 3 میلیاکیوالان بر کیلوگرم و تغییرات اسیدیته بین 51/0 تا 85/0 میلیگرم بر گرم و درصد رطوبت نمونهها بین 36/4 درصد تا 23/6 درصد بر پایۀ خشک است، بیشترین مقدار اسیدیته (85/0 میلیگرم بر گرم) و اندیس پراکسید (1/3 میلیاکیوالان بر کیلوگرم) در پستۀ خندان شده به روش یخ خندان و نگهداری در دمای 25 درجة سلسیوس مشاهده شد. کمترین مقدار اسیدیته (51/0 میلیگرم بر کیلوگرم) و اندیس پراکسید (2 میلیاکیوالان بر کیلوگرم) نیز مربوط به پستۀ خندان شده به روش مکانیک خندان و نگهداری در دمای 10 درجة سلسیوس بود. با افزایش مدت نگهداری، اندیس پراکسید و اسیدیته افزایش نشان دادند، اما مقدار پراکسید در پایان انبارداری در همه تیمارها پایینتر از حد مجاز ایمن پیشنهاد شده (5 میلیاکیوالان بر کیلوگرم) بود. با توجه به آزمایشها، بیشترین میزان خندانی (92 درصد) و درجه خندانی (4/6 میلیمتر) از نمونههای خندان شده با روش مکانیک خندان حاصل شد. درصد مغز شدن پستههایی که با روش مکانیکی خندان شدند نسبت به دو روش دیگر به ترتیب 2 و 3 درصد بیشتر بود. از نظر داوران ارزیاب، روش مکانیک خندان با کسب میانگین 5/86 درصد امتیاز از دو تیمار دیگر مطلوبیت بیشتری داشت. با توجه به تأثیر چشمگیر ویژگیهای ظاهری و خواص شیمایی بر مشتری پسندی محصولات و بر اساس نتایج این تحقیق، استنباط میشود روش مکانیک خندان روشی مناسبتر برای خندان کردن مصنوعی پسته باشد.
محمدعلی رستمی؛ ناصر طاهری خراسانی
چکیده
سمپاشهای زراعی و باغی موجود در بازار برای سمپاشی درختان خرما با ارتفاع زیاد مناسب نیستند. در این تحقیق، یک سمپاش توربینی به منظور سمپاشی درختان مرتفع خرما در منطقۀ بم، بهینهسازی و عملکرد آن ارزیابی و با عملکرد دو نوع سمپاش کششی و فرغونی لانسدار رایج در منطقه مقایسه شد. برای ارزیابی قابلیتهای سمپاشها، هشت پارامتر ...
بیشتر
سمپاشهای زراعی و باغی موجود در بازار برای سمپاشی درختان خرما با ارتفاع زیاد مناسب نیستند. در این تحقیق، یک سمپاش توربینی به منظور سمپاشی درختان مرتفع خرما در منطقۀ بم، بهینهسازی و عملکرد آن ارزیابی و با عملکرد دو نوع سمپاش کششی و فرغونی لانسدار رایج در منطقه مقایسه شد. برای ارزیابی قابلیتهای سمپاشها، هشت پارامتر مهم بررسی شد. نتایج این پژوهش نشان داد، کیفیت پاشش سمپاش توربینی بهینهسازی شده بهتر از کیفیت پاشش هر دو نوع سمپاش لانسدار مورد مطالعه است؛ ضریب کیفیت سمپاشی برای سمپاش توربینی 1/81 و برای سمپاشهای لانسدار تراکتوری و فرغونی به ترتیب 3/3 و 3/84 به دست آمد. در سمپاش توربینی، نسبت به دو نوع سمپاش لانسدار، نشست سم روی زمین به میزان 75 درصد کمتر ولی باد بردگی سم بیشتر بود. میزان مصرف محلول در سمپاش توربینی نسبت به انواع لانسدار حدود 50 درصد کاهش یافت. ظرفیت سمپاشی سمپاش توربینی، بدون نیاز به کارگر، 54 درخت در ساعت و برای سمپاشهای کششی و فرغونی لانسدار به ترتیب 30 و 27 درخت در ساعت، با یک کارگر، به دست آمد. نتایج این تحقیق نشان میدهد بهتر است از سمپاش توربینی بهینهسازی شده برای سمپاشی درختان خرما با ارتفاع مختلف استفاده شود.
محمدعلی رستمی؛ بهمن پناهی؛ غلامرضا برادران؛ محمدجواد عصاری
چکیده
در سالهای اخیر عارضۀ خشکیدگی خوشۀ خرما به هزاران هکتار از باغ های خرمای بم خسارت زیاد وارد کرده است. در این مطالعه، از سامانۀ اطلاعات جغرافیایی استفاده شد که ابزاری برای کمک به تصمیم گیری ها در مدیریت موضعی محصول و راهکاری برای پایش عارضۀ خشکیدگی خوشۀ خرما است. در مرحلۀ اول پژوهش حاضر، اطلاعات میدانی شامل درصد خسارت باغها ...
بیشتر
در سالهای اخیر عارضۀ خشکیدگی خوشۀ خرما به هزاران هکتار از باغ های خرمای بم خسارت زیاد وارد کرده است. در این مطالعه، از سامانۀ اطلاعات جغرافیایی استفاده شد که ابزاری برای کمک به تصمیم گیری ها در مدیریت موضعی محصول و راهکاری برای پایش عارضۀ خشکیدگی خوشۀ خرما است. در مرحلۀ اول پژوهش حاضر، اطلاعات میدانی شامل درصد خسارت باغها از عارضۀ خشکیدگی، مختصات جغرافیایی و مساحت باغها به دست آمد؛ در مرحلۀ دوم، دادههای جمعآوری شده به سامانۀ اطلاعات جغرافیایی وارد شد؛ و در مرحلۀ سوم، اطلاعات مورد نیاز از سامانه استخراج و نقشۀ پراکنش و شدت عارضۀ خشکیدگی خوشه خرما در مناطق بم و بروات به صورت نقطهای و سطحی با سه روش میانیابی نزدیکترین همجوار، معکوس فاصله و کریجینگ تهیه شد و سپس آنالیز روند دنبال شد. نتایج نشان داد که شدت خسارت عارضۀ خشکیدگی خوشۀ خرما در باغ های کرانههای جنوبی منطقه بسیار بالاتر است تا در باغ های مناطق مرکزی و شمال منطقه، بنابراین مبارزه باید در این مناطق در مختصات جغرافیایی ۵۸ درجه و ۲0 دقیقه طول شرقی و ۲۹ درجه و 4 دقیقه عرض شمالی تا ۵۸ درجه و ۲6 دقیقه طول شرقی و ۲۹ درجه و 2 دقیقه عرض شمالی تمرکز یابد. خشکیدگی خوشه در 56 درصد از تعداد کل باغاتی که در منطقه بم و بروات وجود دارند گزارش شده است و در 57/2 درصد از باغاتی که در آن ها خشکیدگی خوشه به ثبت رسیده است خشکیدگی بین 20 تا 30 درصد و در 5/9 درصد آنها بیش از 40 درصد به ثبت رسید. نتایج محاسبات نشان داد که در بیش از 56/2 درصد از کل باغها در منطقۀ مورد مطالعه، عارضۀ خشکیدگی خوشۀ خرما گزارش شده است. با تفسیر نتایج نقشههای پراکنش، شدت عارضه و ارتفاع منطقه، میتوان نتیجه گرفت خسارت عارضۀ خشکیدگی خوشۀ نخلستانهایی که در ارتفاع بالاتر از 1000 متر از سطح دریا قرار دارند کمتر است و به طور کلی با افزایش ارتفاع از سطح دریا، میزان خسارت عارضه نیز کاهش مییابد. مساحت کل نخلستانهای منطقۀ بم و بروات، به کمک تصویر ماهواره سنتینل 2 به میزان 3647 هکتار و مساحت باغهای خسارت دیده 2049 هکتار برآورد شده است.
محمدعلی رستمی؛ هوشنگ افضلی گروه
چکیده
مدیریت بقایای گیاهی در سطح مزارع اهمیت بالایی دارد. حفظ و مدیریت صحیح بقایای گیاهی موجب اصلاح ساختمان خاک، حفظ رطوبت، و کاهش فرسایش خاک میشود در حالیکه سوزاندن بقایای گیاهی به از دست رفتن مواد آلی، افزایش فرسایش، و تبخیر رطوبت میانجامد. وضع قوانین تشویقی برای اجرای کشاورزی حفاظتی و قوانین تنبیهی برای سوزاندن بقایای گیاهی در ...
بیشتر
مدیریت بقایای گیاهی در سطح مزارع اهمیت بالایی دارد. حفظ و مدیریت صحیح بقایای گیاهی موجب اصلاح ساختمان خاک، حفظ رطوبت، و کاهش فرسایش خاک میشود در حالیکه سوزاندن بقایای گیاهی به از دست رفتن مواد آلی، افزایش فرسایش، و تبخیر رطوبت میانجامد. وضع قوانین تشویقی برای اجرای کشاورزی حفاظتی و قوانین تنبیهی برای سوزاندن بقایای گیاهی در کشور، راهکاری است که سازمانهای اجرایی آن را آغاز کردهاند اما بهعلت مشکل شناسایی مزارعی که در آنها بقایای گیاهی سوزانده میشود، این راهکار متوقف گردید. این تحقیق بهمنظور یافتن روشی دقیق، سریع، و ارزان برای پایش مزارعی است که در آنها بقایای گیاهی آتش زده میشود تا بتوان بهسادگی مزارع را شناسایی و قوانین تنبیهی یا سیاستهای پیشگیرانه را اعمال کرد. در این پژوهش با استفاده از سه روش طبقهبندی نظارتشده، طبقهبندی نظارتنشده، و تشخیص تغییرات، توانایی تصویرهای سنجنده لندست 8 برای تعیین محل و مساحت مزارعی که بقایای گیاهی در آنها آتش زده شدهاند، ارزیابی شده است. برای اجرای این پژوهش و ارزیابی نتایج بهدست آمده، 120 مزرعه در نظر گرفته شد. نتایج بهدست آمده از تعیین محل و تخمین مساحت مزارع آزمایشی در تصویرهای ماهوارهای با دادههای میدانی مقایسه شد. بهعلت تغییرات پیدرپی شرایط سطحی مزارع آزمایشی، در فاصلۀ زمانی بین دو تصویربرداری سنجنده لندست، روش تشخیص تغییرات نتوانست مزارعی که بقایای گیاهی در آنها آتش زده میشود را بهدقت پایش کند. شناسایی و تخمین مساحت مزارع سوخته با روش طبقهبندی نظارتشده دقت بالایی دارد (صحت کلی طبقهبندی 6/96 درصد، ضریب کاپا 93/0 و ضریب تبیین 92/0). بنابراین، بر اساس نتایج پژوهش، روش طبقهبندی نظارتشده برای پایش مزارع سوخته و تعیین مساحت آنها پیشنهاد و فناوری آن ارائه شد.
محمد شاکر؛ محمد علی رستمی؛ سید منصور علوی منش
چکیده
داده های تن سنجی نیاز اساسی برای تطبیق تجهیزات ماشین ها با قابلیت ها و مقدورات انسان است. در این پژوهش، برخی از تجهیزات کنترل و فضای کار تراکتورهای متداول در استان فارس از نظر ارگونومیکی بررسی شد. ابتدا داده های تن سنجی مورد نیاز، برای حدود 250 نفر از کاربران تراکتورها به طور تصادفی انتخاب و اندازه گیری گردید. سپس برخی مشخصات تراکتورهای ...
بیشتر
داده های تن سنجی نیاز اساسی برای تطبیق تجهیزات ماشین ها با قابلیت ها و مقدورات انسان است. در این پژوهش، برخی از تجهیزات کنترل و فضای کار تراکتورهای متداول در استان فارس از نظر ارگونومیکی بررسی شد. ابتدا داده های تن سنجی مورد نیاز، برای حدود 250 نفر از کاربران تراکتورها به طور تصادفی انتخاب و اندازه گیری گردید. سپس برخی مشخصات تراکتورهای متداول در استان فارس با داده هایی نظیر تن سنجی صدک های پنجم و نود و پنجم کاربران مقایسه گردید. نتایج نشان داد که فاصله جاپایی تراکتورهای مطالعه شده از زمین و ارتفاع پلکان های آن ها بیش از حد مطلوب است. عمق صندلی تراکتورهای نیوهلند و والترا برای رانندگان صدک پنجم زیاد بود. بررسی ها نشان داد، عمق صندلی تراکتورهای مسی فرگوسن 285 و 399 کوتاه تر از طول ران رانندگان صدک نود و پنجم بود که این از آسایش راننده می کاهد. در تراکتورهای مسی فرگوسن 285 و والترا فاصله فلکه فرمان از نقطه مرجع صندلی بیشتر از طول دست رانندگان صدک پنجم بود. بنابراین دست رانندگان برای تسلط مطلوب بر فرمان کوتاه ارزیابی گردید. بررسی ها نشان داد رانندگان برای دسترسی به اهرم دنده در تراکتور مسی فرگوسن 399 دچار مشکل هستند.
هوشنگ افضلی گروه؛ محمدعل رستمی
چکیده
ساخت دستگاه نخریسی برقی برای پرورشدهندگان بز کرکی رائینی در مناطق روستایی و عشایری میتواند تولید منسوجات ساخته شده از کرک را رونق بخشد. در این پژوهش، یک دستگاه نخریسی مناسب برای مناطق عشایری ساخته و ارزیابی شد. ماشین ساخته شده از پنج واحد اصلی شامل: واحد تغذیۀ کرک، واحد ریسنده، واحد جمعکنندۀ نخ، واحد انتقال نیرو و شاسی تشکیل ...
بیشتر
ساخت دستگاه نخریسی برقی برای پرورشدهندگان بز کرکی رائینی در مناطق روستایی و عشایری میتواند تولید منسوجات ساخته شده از کرک را رونق بخشد. در این پژوهش، یک دستگاه نخریسی مناسب برای مناطق عشایری ساخته و ارزیابی شد. ماشین ساخته شده از پنج واحد اصلی شامل: واحد تغذیۀ کرک، واحد ریسنده، واحد جمعکنندۀ نخ، واحد انتقال نیرو و شاسی تشکیل شده است. برای ارزیابی عملکرد ماشین، اثر فاکتورهای سرعت دوران واحد ریسنده در سه سطح (900-600-300 دور در دقیقه)، سرعت دوران واحد جمع کنندۀ نخ در سه سطح (75 درصد ترمز، 50 درصد ترمز و 25 درصد ترمز) و طول بازوهای دوک در دو سطح (100 و 200 میلیمتر) به عنوان متغیرهای آزمون بر صفات قطر نخ، درصد پارگی نخ و ظرفیت واقعی دستگاه بررسی شدند. نتایج بررسیها نشان میدهد که کاهش سرعت واحد جمع کننده باعث افزایش درصد پارگی نخ کرکی میشود و بنابراین تیمار طول بازو 200 میلیمتر، مهار 25 درصد از سرعت جمعکنندۀ نخ و سرعت واحد ریسنده 600 دور در دقیقه، با میانگین قطر نخ 0/14 میلیمتر دارای کمترین درصد پارگی نخ به میزان 21 درصد و ظرفیت واقعی 9/6 کیلوگرم در ساعت به عنوان مناسبترین تیمار عملکردی دستگاه نخریسی ساخته شده در این پژوهش تعیین شد.