رحیم صیدی؛ محمد اسماعیل خراسانی فردوانی؛ محمدجواد شیخ داودی؛ حسن مسعودی
چکیده
یکی از چالشهای پیش روی مکانیزاسیون، کنترل مصرف سوخت است. در این راستا، بررسی و اعمال روشهای کارآمد در جهت کاهش مصرف سوخت که منجر به کاهش هزینهها و آلایندگی شود اقدامی ضروری به شمار میرود. این مقاله به پیادهسازی یک سامانۀ کنترل هوشمند سرعت دورانی موتور و به کار گیری سامانه کنترل الکترونیکی به جای مکانیزم محرک مکانیکی ...
بیشتر
یکی از چالشهای پیش روی مکانیزاسیون، کنترل مصرف سوخت است. در این راستا، بررسی و اعمال روشهای کارآمد در جهت کاهش مصرف سوخت که منجر به کاهش هزینهها و آلایندگی شود اقدامی ضروری به شمار میرود. این مقاله به پیادهسازی یک سامانۀ کنترل هوشمند سرعت دورانی موتور و به کار گیری سامانه کنترل الکترونیکی به جای مکانیزم محرک مکانیکی میپردازد. برای ارزیابی سامانۀ کنترلی جدید، با استفاده از آزمون t مستقل، میزان مصرف سوخت در مرحلۀ برداشت بررسی شد. مقایسۀ میانگینها نشان داد که سامانۀ مکانیکی کنترل سرعت دورانی موتور با مصرف 7/36 لیتر بر ساعت دارای بیشترین مصرف سوخت و سامانۀ الکترونیکی در حالت خودکار دارای مصرف سوخت 31/34 لیتر بر ساعت است. این نتیجه نشاندهندۀ کاهش مصرف سوخت به میزان 3/6 درصد نسبت به حالت مکانیکی است که علت این امر کنترل سرعت دورانی موتور به صورت خودکار و هوشمند است. طبق محاسبات انجام شده با نصب این سامانه روی هاروسترهای نیشکر موجود سالانه در حدود 505 هزار لیتر سوخت صرفهجویی خواهد شد. الگوریتم کنترلی برنامهریزی شده روی میکروکنترلر بهترین حالت را با توجه به وضعیت عملکرد ماشین برداشت ایجاد میکرد. زمانی که راننده وضعیت رانندگی را تغییر میدهد این سامانه زمینۀ تغییر سریع سرعت دورانی موتور را مهیا می کند که بیانکنندۀ عملکرد سریع عملگر الکتریکی است.
رحیم صیدی؛ محمد اسماعیل خراسانی فردوانی؛ محمد جواد شیخ داوودی؛ حسن مسعودی
چکیده
هدف از این پژوهش، ارزیابی سامانۀ کنترل الکترونیکی سرعت پیشروی دروگر نیشکر سری 7000 است، سامانه ای که برای افزایش سهولت کاربری ماشین برداشت نیشکر به کار گرفته شده است. جهت تعیین قدرت مانورپذیری، آزمون فاکتوریل در قالب طرح کاملاً تصادفی به اجرا درآمد. نوع سامانۀ کنترلی در دو سطح (کنترل مکانیکی و الکترونیکی ) و سرعت موتور در سه سطح ( 1500، ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ارزیابی سامانۀ کنترل الکترونیکی سرعت پیشروی دروگر نیشکر سری 7000 است، سامانه ای که برای افزایش سهولت کاربری ماشین برداشت نیشکر به کار گرفته شده است. جهت تعیین قدرت مانورپذیری، آزمون فاکتوریل در قالب طرح کاملاً تصادفی به اجرا درآمد. نوع سامانۀ کنترلی در دو سطح (کنترل مکانیکی و الکترونیکی ) و سرعت موتور در سه سطح ( 1500، 1800 و 2100 دور بر دقیقه ) به عنوان فاکتورهای طرح در نظر گرفته شدند. میزان خطای موقعیت مکانی در زمان توقف نسبت به خط مبنا در هر یک از سامانه های مختلف کنترلی به دست آمد. نتایج تجزیۀ واریانس نشان می دهد که خطای توقف دروگر در سامانۀ کنترل الکترونیکی سرعت پیشروی دروگر معنی دار است که نشانگر قابلیت بهتر مانورپذیری و بی تأثیربودن تغییرات دور موتور (سرعت پیشروی) بر قدرت مانورپذیری دروگر مجهز به سامانۀ کنترل الکترونیکی است. در آزمون دوم، برای ارزیابی سرعت پاسخ سامانههای کنترل مکانیکی و الکترونیکی کنترل سرعت پیشروی، از طرح کاملا تصادفی در پنج تکرار استفاده شد. در این آزمون نوع سامانۀ کنترلی و میزان تغییرات موقعیت اسپول شیر کنترل به عنوان فاکتورهای طرح در نظر گرفته شدند. بدین منظور در هر تکرار قدر مطلق خطای تغییرات ولتاژ پتانسیومتر (تغییرات سرعت)، که بیانگر تغییرات موقعیت موتور پلهای و در نتیجه تغییرات موقعیت اسپول شیر کنترل است، بررسی شد. نتایج به دست آمده از تجزیۀ واریانس نشان می دهد که تاثیر نوع سامانه بر سرعت پاسخ دارای اختلاف معنی داری در سطح 5درصد است. سامانۀ الکترونیکی با خطای3/388 پاسخ بهتری دارد.