محمد یوسفی؛ سیدرضا موسوی سیدی؛ محمد عسکری
چکیده
برهمکنش چرخ و خاک بر میزان مصرف انرژی و ویژگیهای خاک کشاورزی تأثیرگذار است. در این تحقیق، سطح تماس چرخ و خاک که یک پارامتر تعیینکننده در معادلات چرخ و خاک است با استفاده از آزمونگر چرخ در محیط انبارۀ خاک اندازهگیری شد. آزمونها در 2 سطح مختلف از سرعت پیشروی (386/0 و 879/0 کیلومتر بر ساعت)، 3 سطح مختلف از فشار باد تایر (18, 25 و 32 پوند ...
بیشتر
برهمکنش چرخ و خاک بر میزان مصرف انرژی و ویژگیهای خاک کشاورزی تأثیرگذار است. در این تحقیق، سطح تماس چرخ و خاک که یک پارامتر تعیینکننده در معادلات چرخ و خاک است با استفاده از آزمونگر چرخ در محیط انبارۀ خاک اندازهگیری شد. آزمونها در 2 سطح مختلف از سرعت پیشروی (386/0 و 879/0 کیلومتر بر ساعت)، 3 سطح مختلف از فشار باد تایر (18, 25 و 32 پوند در اینچ مربع) و 3 سطح مختلف از بار عمودی وارد بر چرخ (150، 300 و 450 کیلوگرم) در قالب طرح بلوک کامل تصادفی در 3 تکرار و مجموعاً 54 پیمایش اجرا شد. برای تجزیه و تحلیلهای آماری از نرمافزار آماری Genstat استفاده شد. با بهرهگیری از روش استنتاج فازی- عصبی (انفیس) و مدل رگرسیونی، سطح تماس چرخ و خاک پیشبینی شد. نتایج بررسیها نشان داد با افزایش بار عمودی روی چرخ، سطح تماس افزایش مییابد و با افزایش فشار باد تایر، سطح تماس کاهش خواهد یافت. سرعت پیشروی در سرعت پایین تأثیری بر سطح تماس ندارد. ضریب همبستگی در پیشبینی سطح تماس چرخ و خاک با مدلهای انفیس (9182/0) بسیار بیشتر از ضریب همبستگی در پیشبینی با مدل رگرسیونی (359/0) بود. این نتیجه به دست آمد که مدلهای انفیس، نسبت به مدل رگرسیونی، دقت بالاتری دارند.
محمد عسکری؛ غلامحسین شاهقلی؛ یوسف عباسپور گیلانده
چکیده
در این تحقیق، نیروهای مقاوم افقی، عمودی و جانبی وارد بر زیرشکن کجساق در حالتهای تک شاخه و دو شاخه در چهار سرعت پیشروی 8/1، 3/2، 9/2 و 5/3 کیلومتر بر ساعت و در عمق ثابت40 سانتیمتر بررسی شد. آزمایشهای مزرعهای بر پایۀ طرح بلوکهای کاملاً تصادفی با چهار تکرار اجرا گردید. نیروهای افقی، عمودی و جانبی در هر آزمایش اندازهگیری و ثبت ...
بیشتر
در این تحقیق، نیروهای مقاوم افقی، عمودی و جانبی وارد بر زیرشکن کجساق در حالتهای تک شاخه و دو شاخه در چهار سرعت پیشروی 8/1، 3/2، 9/2 و 5/3 کیلومتر بر ساعت و در عمق ثابت40 سانتیمتر بررسی شد. آزمایشهای مزرعهای بر پایۀ طرح بلوکهای کاملاً تصادفی با چهار تکرار اجرا گردید. نیروهای افقی، عمودی و جانبی در هر آزمایش اندازهگیری و ثبت شدند. نتایج بررسیها نشان میدهد که با افزایش سرعت پیشروی از 8/1 به 5/3 کیلومتر برساعت، نیروهای مقاوم افقی، عمودی و جانبی به ترتیب در حالت تک شاخه به میزان 14، 5/3 و 1 درصد و در حالت دو شاخه به میزان 13، 2/1 و 5/11 درصد افزایش مییابند. همچنین، با مقایسۀ این نیروها مشخص شد که نیروی مقاوم افقی حالت دو شاخه بیش از دو برابر حالت تک شاخه، نیروی مقاوم عمودی بیشتر از حالت تک شاخه اما نه دو برابر آن و نیروی مقاوم جانبی حالت دو شاخه بسیار کمتر از نیروی مقاوم جانبی حالت تک شاخه است. در حالت کلی، توصیه میشود که با استفاده از دو شاخۀ توأم کجساق به جای انواع تک شاخۀ آن، میزان نفوذ شاخهها را در خاک افزایش و نیروی جانبی را کاهش دهیم و تعادل جانبی مجموعه تراکتور- زیرشکن را بهبود بخشیم.
محمد عسکری؛ یوسف عباسپور گیلانده
چکیده
در این تحقیق، از سیستم استنتاج عصبی فازی (ANFIS) به منظور پیشبینی نیروهای وارد بر شاخه و مصرف سوخت تراکتور تحت شرایط کاری متفاوت حین عملیات زیرشکنی استفاده شد. نیروهای مقاوم افقی و عمودی وارد بر شاخههای زیرشکن و مصرف سوخت تراکتور تحت تأثیر متغیرهای مستقل شامل نوع شاخه (زیرشکن و پاراپلو)، عمق (30، 40 و50 سانتیمتر) و سرعت پیشروی (1/8، ...
بیشتر
در این تحقیق، از سیستم استنتاج عصبی فازی (ANFIS) به منظور پیشبینی نیروهای وارد بر شاخه و مصرف سوخت تراکتور تحت شرایط کاری متفاوت حین عملیات زیرشکنی استفاده شد. نیروهای مقاوم افقی و عمودی وارد بر شاخههای زیرشکن و مصرف سوخت تراکتور تحت تأثیر متغیرهای مستقل شامل نوع شاخه (زیرشکن و پاراپلو)، عمق (30، 40 و50 سانتیمتر) و سرعت پیشروی (1/8، 2/3، 2/9 و 3/5 کیلومتر بر ساعت) اندازه گیری شدند. از داده های مزرعه ای برای ایجاد مدل های رگرسیونی و انفیس به منظور پیش بینی پارامترهای تحت بررسی استفاده و نتایج دو سری مدل با یکدیگر مقایسه شد. نتایج بررسی های مزرعه ای نشان داد که همۀ متغیرهای مستقل اثر معنی داری بر پارامترهای تحت بررسی دارند. افزایش عمق خاکورزی و سرعت پیشروی به افزایش نیروهای مقاوم افقی و عمودی وارده و مصرف سوخت تراکتور انجامید. به علاوه، پاراپلو از نظر انرژی موردنیاز نسبت به زیرشکن، مقرون به صرفه تر بود. نتایج بخش انفیس نشان داد که در مورد نیروهای افقی، عمودی و مصرف سوخت، به ترتیب، توابع عضویت Gaussmf، Trimf و dsigmf با میانگین مربعات خطای 0/0156، 0/0231 و 0/0212 و ضریب همبستگی 0/999، 0/989 و 0/991، بهترین مدل ها برای پیش بینی هستند. مدل های انفیس نسبت به مدل های رگرسیونی دقت بالاتری دارند و با استفاده از سطوح شکل های خروجی در انفیس می توان خروجی مدل را برای یک ورودی خاص محاسبه کرد.
محمد عسکری؛ غلامحسین شاهقلی؛ یوسف عباسپور گیلانده؛ حسینعلی تاش شمس آبادی
چکیده
در این تحقیق، مقاومت کششی مورد نیاز، سطح مقطع شیار ایجاد شده، مقاومت کششی ویژه، مصرف سوخت تراکتور، لغزش، قدرت مالبندی، بازده کششی و بازده کل انرژی به هنگام زیرشکنی بررسی شده است. اثر سرعت پیشروی در چهار سطح 8/1، 3/2، 9/2 و 5/3 کیلومتر بر ساعت و عمق خاکورزی در دو سطح 40 و 50 سانتیمتر بر پایۀ طرح بلوکهای کاملاً تصادفی روی پارامترهای ...
بیشتر
در این تحقیق، مقاومت کششی مورد نیاز، سطح مقطع شیار ایجاد شده، مقاومت کششی ویژه، مصرف سوخت تراکتور، لغزش، قدرت مالبندی، بازده کششی و بازده کل انرژی به هنگام زیرشکنی بررسی شده است. اثر سرعت پیشروی در چهار سطح 8/1، 3/2، 9/2 و 5/3 کیلومتر بر ساعت و عمق خاکورزی در دو سطح 40 و 50 سانتیمتر بر پایۀ طرح بلوکهای کاملاً تصادفی روی پارامترهای فوق مطالعه و این نتیجه به دست آمد که سرعت پیشروی وقتی افزایش یابد، مقاومت کششی، مقاومت کششی ویژه، مصرف سوخت، لغزش، قدرت مالبندی و بازده کل انرژی به ترتیب و به طور میانگین به میزان 7، 4/15، 10، 9/2، 3/108 و 6 درصد افزایش اما سطح مقطع شیار و بازده کششی به میزان 2/7 و 10 درصد کاهش مییابد. با افزایش عمق خاکورزی از 40 به 50 سانتیمتر، مقاومت کششی مورد نیاز، سطح مقطع شیار، مصرف سوخت، لغزش و قدرت مالبندی به ترتیب حدود 3/21، 6/25، 6/39، 8/2 و 4/21 درصد افزایش اما مقاومت کششی ویژه، بازده کششی و بازده کل انرژی به ترتیب حدود 4/3، 7/6 و 4/1 درصد کاهش می یابد. مناسبترین تیمار برای صرفه جویی در مصرف انرژی، عمق خاکورزی 40 سانتیمتر و سرعت 9/2 کیلومتر بر ساعت است.