• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
تحقیقات سامانه‌ها و مکانیزاسیون کشاورزی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 19 (1397)
دوره دوره 18 (1396)
شماره شماره 69
شماره شماره 68
دوره دوره 17 (1395)
دوره دوره 16 (1394)
دوره دوره 15 (1393)
عباسی نژاد, رضا, لرستانی, علی نجات, یونسی الموتی, محمد. (1396). تأثیر الگوی آج تایر بر عملکرد کششی تایر با مدل‌سازی المان محدود. تحقیقات سامانه‌ها و مکانیزاسیون کشاورزی, 18(69), 1-18. doi: 10.22092/erams.2017.105376.1063
رضا عباسی نژاد; علی نجات لرستانی; محمد یونسی الموتی. "تأثیر الگوی آج تایر بر عملکرد کششی تایر با مدل‌سازی المان محدود". تحقیقات سامانه‌ها و مکانیزاسیون کشاورزی, 18, 69, 1396, 1-18. doi: 10.22092/erams.2017.105376.1063
عباسی نژاد, رضا, لرستانی, علی نجات, یونسی الموتی, محمد. (1396). 'تأثیر الگوی آج تایر بر عملکرد کششی تایر با مدل‌سازی المان محدود', تحقیقات سامانه‌ها و مکانیزاسیون کشاورزی, 18(69), pp. 1-18. doi: 10.22092/erams.2017.105376.1063
عباسی نژاد, رضا, لرستانی, علی نجات, یونسی الموتی, محمد. تأثیر الگوی آج تایر بر عملکرد کششی تایر با مدل‌سازی المان محدود. تحقیقات سامانه‌ها و مکانیزاسیون کشاورزی, 1396; 18(69): 1-18. doi: 10.22092/erams.2017.105376.1063

تأثیر الگوی آج تایر بر عملکرد کششی تایر با مدل‌سازی المان محدود

مقاله 2، دوره 18، شماره 69، پاییز و زمستان 1396، صفحه 1-18  XML اصل مقاله (1.09 MB)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22092/erams.2017.105376.1063
نویسندگان
رضا عباسی نژاد1؛ علی نجات لرستانی email orcid 2؛ محمد یونسی الموتی3
1دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه رازی
2مدیر گروه / دانشیار دانشگاه رازی
3دانشیار پژوهش موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
چکیده
تحقیقات نشان می‌دهد که 20 تا 55 درصد انرژی تراکتور در سطح درگیری تایر و زمین تلف می‌شود. خاک‌های کشاورزی نرم هستند بنابراین برای ایجاد کشش، آج تایر نقش اصلی را دارد. استفاده از روش‌های شبیه‌سازی رایانه‌ای برای بررسی برهم­کنش تایر و خاک، آزمایش‌های فیزیکی را کم می­کند و هزینه‌های طراحی و توسعه را به مقدار زیاد کاهش می‌دهد. تحقیق حاضر به بررسی تأثیر خصوصیات الگوی آج بر پارامترهای عملکرد کششی تایر با استفاده از شبیه‌سازی اجزا محدود سه بعدی در نرم‌افزارهای مدل‌سازی و شبیه­سازی کتیا و آباکوس پرداخته است. در ابتدا، اعتبار شبیه‌سازی رایانه‌ای برهم­کنش تایر با طرح آج کامل که همانند تایر استفاده شده در آزمایش سویل‌بین است، بررسی شد و پس از آن، مدل‌های تایر بدون طرح آج، مدل تایر با زاویۀ آج کمتر نسبت به زاویۀ آج در تایر با طرح آج کامل، مدل تایر با آج پهن­تر نسبت به پهنای آج در تایر با طرح آج کامل، مدل تایر با آج بلندتر (ارتفاع بیشتر) نسبت به ارتفاع آج در تایر با طرح آج کامل و مدل تایر با فاصلۀ آج بیشتر (فاصله گام آج بیشتر) نسبت به فاصلۀ آج­ها در تایر با طرح آج کامل مورد بررسی قرار گرفت. از مقایسۀ مقادیر به­دست آمده برای شبیه‌سازی‌ها می‌توان نتیجه گرفت که فقدان آج باعث کاهش نیروی کششی و کاهش سرعت خطی می‌شود. همچنین هرچه مقدار زاویۀ آج با محور چرخ کاهش پیدا کند نیروی کششی افزایش می­یابد اما سرعت خطی را در طول مسیر نوسانی و متغیر می‌کند. افزایش پهنای آج، میزان نیروی کشش را کاهش می­دهد و افزایش ارتفاع آج باعث افزایش نیروی کششی می­شود اما سرعت خطی را در طول مسیر نوسانی و متغیر می‌کند. افزایش فاصلۀ بین دو آج (یا گام آج) باعث نوسانی و متغیر شدن میزان نیروی کشش و سرعت خطی می‌شود.
کلیدواژه‌ها
آج تایر؛ شبیه‌سازی اجزا محدود؛ عملکرد کششی؛ مخزن خاک؛ مدل‌سازی
مراجع

 

Anon. 2013. Engineering Design Information For Ground Vehicle Tires. The Tire and Rim Association, Pub. Ohio, USA.

 

Biris, S. and Ungureanu, N. 2011. FEM Model to study the influence of tire pressure on agricultural tractor wheel deformations. Eng. Rur. Dev. 10, 223-228.

 

Chan, B. 2008. Development of an off-road capable tire model for vehicle dynamics simulations. Ph. D. Thesis. Virginia Polytechnic Institute and State University.

 

Choi, J. H., Cho, J. R., Woo, J. S. and Kim, K. W. 2012. Numerical investigation of snow traction characteristics of 3-D patterned tire. J. Terramechanics. 49(2): 81-93.

 

Hambelton, J. P. and Drescher, A. 2009. Modeling wheel-induced rutting in soils Rolling. J. Terramechanics. 46, 35-47.

 

Islamian, M. 2008. Theory of Ground Vehicle. Tabriz University Pub. (in Persian)

 

Lee, J. H. 2011. Finite element modeling of interfacial forces and contact stresses of pneumatic tire on fresh snow for combined longitudinal and lateral slips. J. Terramechanics. 48, 171-197.

 

Li, H. and Schindler, C. 2013. Three-dimensional finite element and analytical modelling of tyre-soil interaction. J. Multibody Syst. Dyn. 227(1): 42-60.

 

Mohsenimanesh, A., Ward, S. M., Owende, P. O. M. and Javadi, A. 2009. Modelling of pneumatic tractor tyre interaction with multi-layered soil. Biosys. Eng. 104(2):191-198.

 

Pruiksma, J. P., Kruse, G. A. M., Teunissen, J. A. M. and van Winnendael, M. F. P. 2011. Tractive performance modelling of exomars rover wheel design on loosely packed soil using the coupled eulerian lagrangian finite element technique. Available at: http://robotics.estec.esa.int.

 

Wong, J. Y. 2009. Terramechanics and Off-Road Vehicle Engineering. Elsevier Pub. Butterworth-Heinemann, Germany.

 

Xia, K. M. 2010. Finite element modeling of tire/terrain interaction: Application to predicting soil compaction and tire mobility. J. Terramechanics. 48, 113-123.

 

Zoz, F. M. and Grisso, R. D. 2003. Traction and tractor performance. ASAE Distinguished Lecture Series. Tractor Design No. 27. St. Joseph, Mich.: ASAE.

 

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 378
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 282
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.