اصغر زورآبادی؛ مجتبی نادری بلداجی؛ اصغر عابدی؛ امین لطفعلیان دهکردی؛ احسان شهبازی
چکیده
در این پژوهش، سه روش برداشت چغندرقند شامل نیمه مکانیزه، مکانیزۀ چند مرحلهای و مکانیزۀ تک مرحله ای (کمباین) در استان خراسان رضوی (شهرستان جوین) از نظر برخی عوامل فنی مقایسه شدند. میزان مجموع ضایعات محصول شامل طوقه، غده های آسیب دیده و غده های سالم برداشت نشده با 1944، 542، و 454 کیلوگرم در هکتار به ترتیب مربوط به روش برداشت ...
بیشتر
در این پژوهش، سه روش برداشت چغندرقند شامل نیمه مکانیزه، مکانیزۀ چند مرحلهای و مکانیزۀ تک مرحله ای (کمباین) در استان خراسان رضوی (شهرستان جوین) از نظر برخی عوامل فنی مقایسه شدند. میزان مجموع ضایعات محصول شامل طوقه، غده های آسیب دیده و غده های سالم برداشت نشده با 1944، 542، و 454 کیلوگرم در هکتار به ترتیب مربوط به روش برداشت مکانیزۀ چند مرحله ای، مکانیزۀ تک مرحله ای و نیمه مکانیزه به دست آمد. بیشترین اثر تراکم بر خاک بر حسب افزایش در شاخص مخروط، در روش مکانیزۀ تک مرحله ای و بعد از آن در روش مکانیزۀ چند مرحله ای به دست آمد. مصرف سوخت در روش برداشت مکانیزۀ تک مرحله ای و روش نیمه مکانیزه به ترتیب برابر با 25 و 33 درصد مصرف سوخت در روش برداشت مکانیزه چند مرحله ای حاصل شد. درصد انرژی مصرف شده در روش برداشت مکانیزۀ تک مرحله ای و نیمه مکانیزه به ترتیب 24 و 34 درصد انرژی مصرف شده در روش برداشت مکانیزۀ چند مرحله ای به دست آمد. روش برداشت با کمباین مزیت های نسبی بیشتری در مقایسه با دو روش دیگر دارد و تنها محدودیت این روش، ایجاد تراکم بیشتر خاک است که به تمهیدات فنی برای جلوگیری از آن نیاز خواهد داشت.
صداقت فاضلی؛ یوسف عباسپور گیلانده؛ غلامحسین شاهقلی؛ ضرغام فاضل نیاری
چکیده
بازده کششی و مصرف سوخت ازجمله پارامترهای مهم درانجام عملیات کشاورزی و بهخصوص عملیات خاکورزیمیباشند که ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. لذا ضرورت بررسی عواملی که برمیزان بازده کششی و مصرف سوخت تراکتورهای مزرعهای تأثیرگذار هستند،اهمیت ویژهای دارد. ازجمله این عوامل میتوان به سرعت پیشروی تراکتور و عمق خاکورزی اشاره کرد.در ...
بیشتر
بازده کششی و مصرف سوخت ازجمله پارامترهای مهم درانجام عملیات کشاورزی و بهخصوص عملیات خاکورزیمیباشند که ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. لذا ضرورت بررسی عواملی که برمیزان بازده کششی و مصرف سوخت تراکتورهای مزرعهای تأثیرگذار هستند،اهمیت ویژهای دارد. ازجمله این عوامل میتوان به سرعت پیشروی تراکتور و عمق خاکورزی اشاره کرد.در این تحقیقبهمنظور مقایسه آماری مقادیر مقاومت کششی و مصرف سوخت سه نوع تیغه کولتیواتور (پنجه غازی مسطح، پنجه غازی و قلمی)،آزمایشهای مزرعهای در خاک شنی لومی در قالب آزمایش فاکتوریل بر پایه طرح بلوک کامل تصادفی و با سه تکرار، انجام گردید.اثر سرعت پیشروی در سه سطح ۳، ۵/۶ و ۹ کیلومتر بر ساعت و عمق کاری در دو سطح ۱۰ و ۲۰ سانتیمتر انتخاب گردید. در داخل هر کرت آزمایشی مقادیر مقاومت به کشش ادوات خاکورز، مصرف سوخت، شاخص مخروطی خاک، سطح گسیختگی خاک و درصد محتوای رطوبت خاک اندازهگیری شد. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که اثرات اصلی نوع تیغه، سرعت پیشروی و عمق کار بر روی مقاومت کششی و میزان مصرف سوخت در سطح احتمال ۱% معنیدار بود. با مقایسه مقاومت کششی و مصرف سوخت تیغهها در سرعتهای پیشروی متفاوت و در نظر داشتن بافت نسبتاً سبک خاک مزرعه،استفاده از تیغه پنجه غازی با بازوی خمیده در سرعت پیشروی سه کیلومتر بر ساعت، مناسبتر میباشد.
محمد عسکری؛ غلامحسین شاهقلی؛ یوسف عباسپور گیلانده؛ حسینعلی تاش شمس آبادی
چکیده
در این تحقیق، مقاومت کششی مورد نیاز، سطح مقطع شیار ایجاد شده، مقاومت کششی ویژه، مصرف سوخت تراکتور، لغزش، قدرت مالبندی، بازده کششی و بازده کل انرژی به هنگام زیرشکنی بررسی شده است. اثر سرعت پیشروی در چهار سطح 8/1، 3/2، 9/2 و 5/3 کیلومتر بر ساعت و عمق خاکورزی در دو سطح 40 و 50 سانتیمتر بر پایۀ طرح بلوکهای کاملاً تصادفی روی پارامترهای ...
بیشتر
در این تحقیق، مقاومت کششی مورد نیاز، سطح مقطع شیار ایجاد شده، مقاومت کششی ویژه، مصرف سوخت تراکتور، لغزش، قدرت مالبندی، بازده کششی و بازده کل انرژی به هنگام زیرشکنی بررسی شده است. اثر سرعت پیشروی در چهار سطح 8/1، 3/2، 9/2 و 5/3 کیلومتر بر ساعت و عمق خاکورزی در دو سطح 40 و 50 سانتیمتر بر پایۀ طرح بلوکهای کاملاً تصادفی روی پارامترهای فوق مطالعه و این نتیجه به دست آمد که سرعت پیشروی وقتی افزایش یابد، مقاومت کششی، مقاومت کششی ویژه، مصرف سوخت، لغزش، قدرت مالبندی و بازده کل انرژی به ترتیب و به طور میانگین به میزان 7، 4/15، 10، 9/2، 3/108 و 6 درصد افزایش اما سطح مقطع شیار و بازده کششی به میزان 2/7 و 10 درصد کاهش مییابد. با افزایش عمق خاکورزی از 40 به 50 سانتیمتر، مقاومت کششی مورد نیاز، سطح مقطع شیار، مصرف سوخت، لغزش و قدرت مالبندی به ترتیب حدود 3/21، 6/25، 6/39، 8/2 و 4/21 درصد افزایش اما مقاومت کششی ویژه، بازده کششی و بازده کل انرژی به ترتیب حدود 4/3، 7/6 و 4/1 درصد کاهش می یابد. مناسبترین تیمار برای صرفه جویی در مصرف انرژی، عمق خاکورزی 40 سانتیمتر و سرعت 9/2 کیلومتر بر ساعت است.