محمد شاکر؛ محمد علی رستمی؛ سید منصور علوی منش
چکیده
داده های تن سنجی نیاز اساسی برای تطبیق تجهیزات ماشین ها با قابلیت ها و مقدورات انسان است. در این پژوهش، برخی از تجهیزات کنترل و فضای کار تراکتورهای متداول در استان فارس از نظر ارگونومیکی بررسی شد. ابتدا داده های تن سنجی مورد نیاز، برای حدود 250 نفر از کاربران تراکتورها به طور تصادفی انتخاب و اندازه گیری گردید. سپس برخی مشخصات تراکتورهای ...
بیشتر
داده های تن سنجی نیاز اساسی برای تطبیق تجهیزات ماشین ها با قابلیت ها و مقدورات انسان است. در این پژوهش، برخی از تجهیزات کنترل و فضای کار تراکتورهای متداول در استان فارس از نظر ارگونومیکی بررسی شد. ابتدا داده های تن سنجی مورد نیاز، برای حدود 250 نفر از کاربران تراکتورها به طور تصادفی انتخاب و اندازه گیری گردید. سپس برخی مشخصات تراکتورهای متداول در استان فارس با داده هایی نظیر تن سنجی صدک های پنجم و نود و پنجم کاربران مقایسه گردید. نتایج نشان داد که فاصله جاپایی تراکتورهای مطالعه شده از زمین و ارتفاع پلکان های آن ها بیش از حد مطلوب است. عمق صندلی تراکتورهای نیوهلند و والترا برای رانندگان صدک پنجم زیاد بود. بررسی ها نشان داد، عمق صندلی تراکتورهای مسی فرگوسن 285 و 399 کوتاه تر از طول ران رانندگان صدک نود و پنجم بود که این از آسایش راننده می کاهد. در تراکتورهای مسی فرگوسن 285 و والترا فاصله فلکه فرمان از نقطه مرجع صندلی بیشتر از طول دست رانندگان صدک پنجم بود. بنابراین دست رانندگان برای تسلط مطلوب بر فرمان کوتاه ارزیابی گردید. بررسی ها نشان داد رانندگان برای دسترسی به اهرم دنده در تراکتور مسی فرگوسن 399 دچار مشکل هستند.
عباس روحانی؛ مهدی خجستهپور؛ محمودرضا گلزاریان
چکیده
جایگزینی تراکتور یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار برای انجام دادن بهموقع عملیات زراعی است. پیشبینی صحیح هزینههای تعمیر و نگهداری جز اساسی در مدل جایگزینی تراکتور بهشمار میآید. در این مطالعه، از دادههای واقعی هزینههای تعمیر و نگهداری 60 تراکتور دو چرخ محرک در موسسه کشت و صنعت آستان قدس استفاده شد. تراکتورهای ...
بیشتر
جایگزینی تراکتور یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار برای انجام دادن بهموقع عملیات زراعی است. پیشبینی صحیح هزینههای تعمیر و نگهداری جز اساسی در مدل جایگزینی تراکتور بهشمار میآید. در این مطالعه، از دادههای واقعی هزینههای تعمیر و نگهداری 60 تراکتور دو چرخ محرک در موسسه کشت و صنعت آستان قدس استفاده شد. تراکتورهای دو چرخ محرک شامل 17، 10، 28 و 5 تراکتور بهترتیب مسی فرگوسن 285، فیات 445، جاندیر 3140 و جاندیر 4450 بودند. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان میدهد که مدل درجه دوم، بهترین مدل برای پیشبینی هزینههای تعمیر و نگهداری تراکتور است. با استفاده از الگوریتم ژنتیک تعداد 17850، 18380، 27000 و 27400 ساعت کارکرد تجمعی بهعنوان عمر جایگزینی به ترتیب برای تراکتورهای فیات، مسی فرگوسن، جاندیر 3140، جاندیر 4450 پیشبینی شده است.