محمد حجازیان؛ مجید لطفعلیان؛ سلیمان محمدی لیمایی
چکیده
در این مطالعه، بهمنظور تعیین مکانیزاسیون بهینۀ حملونقل اولیه چوب در جنگل های هیرکانی ایران، ماشینهای فعلی شامل Timberjack 450C، HSM 904، تراکتور کشاورزی و برخی ماشینهای جدید شامل LKT 81، TAF 690، Vimek 610 و Mowi 650 مورد بررسی قرار گرفتند. از روش برنامه ریزی آرمانی که روشی برای بهینه سازی چند هدف، شامل: زیست محیطی، اقتصادی، عملکرد، ارگونومیک ...
بیشتر
در این مطالعه، بهمنظور تعیین مکانیزاسیون بهینۀ حملونقل اولیه چوب در جنگل های هیرکانی ایران، ماشینهای فعلی شامل Timberjack 450C، HSM 904، تراکتور کشاورزی و برخی ماشینهای جدید شامل LKT 81، TAF 690، Vimek 610 و Mowi 650 مورد بررسی قرار گرفتند. از روش برنامه ریزی آرمانی که روشی برای بهینه سازی چند هدف، شامل: زیست محیطی، اقتصادی، عملکرد، ارگونومیک است، استفاده شد. نتایج بررسی های اقتصادی نشان میدهد که در حال حاضر برای حمل گرده بینه، اسکیدرهای Timberjack 450C و HSM 904 نسبت به ماشینهای دیگر هزینه حمل و نقل کمتری دارند و به لحاظ اقتصادی همچنان ماشینهای مقرون بهصرفهای هستند. استفاده از تراکتور کشاورزی برای حمل هیزم و کاتین مقرون بهصرفه نیست و گزینه اقتصادی جایگزین، تریلر Mowi 650 است. با این جایگزینی، هزینه حمل هیزم و کاتین 44 درصد کاهش مییابد. نتایج بهینهسازی با استفاده از برنامهریزی آرمانی و لحاظ کردن همه هدف ها نشان می دهد که برای حمل گرده بینه و هیزم، اسکیدر LKT 81 و فورواردر Vimek 610 باید جایگزین ماشین های فعلی شود. با این جایگزینی، هزینه حمل برای گرده بینه 15 درصد افزایش و برای هیزم و کاتین 10 درصد کاهش مییابد. در حال حاضر مکانیزاسیون حملونقل اولیه چوب در جنگلهای هیرکانی از لحاظ هدفهای چهارگانه این مطالعه، بهینه نیست و نیاز به تغییر دارد. در مدیریت ماشین آلات جنگل، جنبههای زیستمحیطی و ارگونومیک باید مورد توجه قرار گیرد.